Hästskötare

Min dag började med arbeta några timmar på Hogsta. Mina arbetsuppgifter där har förändrats litegrann sedan årskiftet: nu är jag hästskötare åt min chef Eva. Hon har för tillfället två superfina hingstar som jag sköter om och groomar inför/efter ridning. För mig är det lyx att sköta om hästar som jobb för det är ju det jag gör frivilligt varje dag. Jag arbetar en hel del i butiken också så det är ett väldigt roligt och varierande jobb.
 
På eftermiddagen var det dags för träning för Sophie Fleming-Tärnström. Jag tror inte jag har berättat det men Soffi är A-tränare, tävlar Grand Prix och är landslagsryttare. Vid kl 17 tränade jag Sparkling och han var helt fantastisk, igen. Denna häst bara levererar träning efter träning. Vi värmde upp med travskolor och sidvärtsrörelser men större delen av ridpasset fokuserade vi piruett arbete. Först gjorde vi: 3 samlade galoppsprång - öka - 3 samlade galopp språng - öka. Detta gjorde vi både i rättvänd galopp & förvänd galopp, längst med spåret och på volter. Hela tiden var jag noga med att han behöll formen (han ska inte dyka) och framåtbjudningen. Sedan arbetade vi med piruett galoppen på en volt. Sparkling var grymt duktig och gjorde de bästa galopp piruetterna vi någonsin gjort.

Efter Sparkling var det Spitfires tur. Det var ett litet tag sedan Sophie såg henne och hon tyckte att Spättan musklat på sig och blivit biffig! Idag tränade vi mycket på skänkelvikningar. Hon har börjat fatta grejen men när hon blir osäker kastar hon upp huvdet och håller på att nocka mig haha. Jag har mest flyttat henne från medellinjen ut till spåret men idag ändrade vi taktik. Vi var på en volt som jag minskade och när jag fått ett bra stöd på yttertygeln så flyttar jag ut henne till den stora volten. Sedan la vi till att jag fattade galopp när jag flyttat ut henne. Större delen av hennes ridpass består av övergångar skritt-trav-galopp-trav-skritt. Hon var underbar att rida och gav mig en superfin känsla.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0