Spättan har "nackspärr"

Förra veckan när Sparklings bandage åkte av helt för första gången sedan operationen, så blev hans sjukt svullet. Mitt paranoida jag ringde min veterinär Izabella direkt och hon bad mig skicka bilder och avvakta att komma in med honom akut om han inte hade feber. Vilket han inte hade. Det som hände var att benet svällde upp efter att ha haft tryck på sig 24/7 i flera veckors tid. Jag valde att inte åka in med honom tidigare utan behålla återbesöket 7/6. 
 
Idag var återbesöket och jag har fått konstaterat att Sparklings vänstra framben ser så bra ut som det kan göra! Allt tyder på att han är på bättringsvägen *peppar peppar*. Vi ska fortsätta med behandlingarna med 2veckors mellanrum under några månader. Han skämde ut oss lite grann på dagens besök: När de gett honom lugnande så gav det ingen verkan alls. Han var super hingstig: skrek, spände sig och trippa. Izabella skulle försöka undersöka det skadade benet men Sparkling bestämde sig istället för att ta eget intiativ och sparka ett hål i väggen.... De behövde honom en dubbel dubbel dos lugnande för att kunna röra honom men när de skulle ge honom det så stegra han sig och var inte samarbetsvillig. Han är egentligen inte dum även om det låter så, han gör allt det där med bus och glädje i blicken. Haha min knäppa häst. ♥

Under några veckors tid har Spättan inte känts 100% bra i ridningen. Hon har sett riktigt fräsch ut men hon har blivit fruktansvärt grinig när jag ska ställa igenom till höger exempelvis i en volt. Hon har tvärnitat och vägrat göra vad jag bad henne om. Först trodde jag att det berodde på brunst men när det inte gick bort på flera veckor blev jag orolig, så idag fick hon åka med på en check hos veterinären. Hon gick igenom böjprov och longering utan anmärkning. Det vi upptäckte var spänningar i halsmusklerna så vi röntgade hela nacken och halsen men inga större fynd hittades på röntgenplåtarna. Vi kunde då konstatera att detta var inflammation i halsmusklerna. Nu ska hon få lite antiinflammatorisk och bli tömkörd i två veckor. Som jag förstår det är detta som att ha nackspärr typ så efter det borde hon vara tillbaka till sitt gamla jag igen!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0