Sparkling är VILD

Tiden bara rinner iväg för det är över en månad sedan jag uppdaterade er om mitt liv. Sparklings operation gick bra, de kunde se att kotleds ligamentet inte var lika skadat som de trodde från början men tyvärr var ledkapseln sprucken, han hade osteoartros och benflisor runt ligamentet. Veterinären "rensade" rent så gott som han kunde. Allt detta orsakat av akut trama så den här skadan uppkom i hagen på några sekunder.

Prognosen efter operationen var bättre än innan och de tror att han kommer kunna läka ut denna skada men det kommer att ta tid och mycket behandlingar. Rehabliteringen ligger fortfarande på 6-12månader (eventuellt längre) och det finns chans att han kan komma tillbaka helt efter detta. 

Nu har det snart gått 4veckor sedan operationen och Sparkling är VILD. Ibland går det knappt att leda honom och det går nästan inte att ha honom i hage. När han går ut i hage gör han det under min uppsikt. Han exploderar för det minsta lilla och när jag leder honom består promenaden mest av passage, stegringar eller luftsprång. 
 
Nästa vecka är det dags för Sparklings första behandling: stötvåg, IRAP och special skor. Spitfire kommer även åka med samtidigt till kliniken för en check. 


 

Sparkling... du ger mig en hjärtattack #thetypicalsparkling

Ett inlägg delat av Victoria Avellan Ryd (@victoriaavellanryd) Maj 22, 2017 kl. 5:05 PDT


Kommentarer
Postat av: Anonym

Fy vad tråkigt att höra!! Tänkte tipsa på en sak (om det är okej för hans läkning såklart), när min ponny blev opererad för en senskada och vi skulle börja komma igång (hon hade 2 månaders boxvila först med någon enstaka promenad under den andra månaden. När vi sen fick promenera mer och hon kom i liten hage var hon också GALEN, sköt så fort hon klev utanför stalldörren i bocksprång, caprioller och allt dom kan tänkas göra haha... Då beslutade vi att istället för att promenera fick hon åka iväg och gå på vattenband varvat med vanligt skrittband (med samråd av vår veterinär). Så om det är okej att han gör något sånt skulle jag verkligen rekommendera det! Då får de ut energi samtidigt som de arbetar och bygger på musklerna utan att varken människa eller häst riskerar att bli skadade! :D Stort lycka till med rehabliteringen, låt det ta tid och skynda långsamt, då kommer ni komma tillbaka <3

2017-06-06 @ 10:40:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0