Stall Reje

Igår tömkörde Helena Persson Sparkling i ridhuset. Han har blivit tömkörd mycket av förra ägarna så han hajade grejen direkt. Jag är ganska duktig på tömkörning eftersom jag gjorde det med både Roxelina och Brave Heart, men Sparkling är större och känslig så jag har inte riktigt vågade göra det "ordentligt" än. Så jag använde mig av Helena som är väldigt duktig för att se och lära. Ibland är jag feg och vågar inte gå på honom för att jag blir osäker. Jag kommer låta Helena tömköra honom några gånger till för att allt ska gå rätt till och sedan jag jag försöka mig på att göra det själv. 
 
Idag åkte jag och pappa med Sparkling till Stall Reje för träning med Helena Reje! Är kär i hennes gård för det är så mysigt och fint där. Det ligger ett lugn över gården som gör en avslappnad. Sparkling som brukar vara uppe i varv när man åker iväg till nya platser - fick jag dra framåt för han ville stå och sola i solen. Träningen fick super duper bra! Vi la fokus på att han skulle få in bakbenen ännu mer under sig så han får lite mer tryck och bära sig själv. Detta gjorde vi genom korta tempoväxlingar och sedan fånga upp energin i handen samtidigt som det alstrar energin till bakbenen. Vi gjorde några byten med stora luftiga språng där vi hade lite kraftigare galopp. Traven var helt magisk idag. Han tog i för kung och fosterland med bakbenen. Då kan man börja snacka schwung, spänst och elektricitet. Vi var verkligen samspelta för jag kunde känna hur han lyssna och skulle göra vad jag än bad av honom. Öronen var nästan hela tiden spik rakt framåt (självklart vinklade mig mot mig ibland också) och det tar jag som ett positivt tecken att han tyckte detta var skojigt. Tack Helena för vi fick komma till din fina gård! Förhoppningsvis blir det mer träningar, träningsläger och andra roliga aktiviteter där.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0