Ny hage! Kom med tips och förslag

Jag skulle vilja ha lite tips från er! På fredag/lördag får Sparkling en ny hage som säkert är två tredjedelare större än den har nu. Problemet är att den första delen av hagen är väldigt ojämn och jag vill inte att han ska bryta benen av sig men jag vill inte heller ha kvar honom i den hagen han står i nu. Den nya hagen är stor och den bortre halvan är superfin med gräs. Jag vill att han ska kunna röra på sig, kunna äta gräs på sommaren och inte göra sig illa.

Jag kom på en idé att jag skulle spärra av en stor del av den "skadade" delen och bara lämna en gång vid ingången. Vid ingången fyller jag hålen (det är torrt) med torv. Jag vet att flera i stallet har fyllt hålen med torv och det har funkat bra. Men dessa hål är ganska djupa och jag är inte säker på att jag får använda gurs/sand eftersom det inte är permanent min hage. 
 
Vad ska jag göra? Kom med tips och förslag!




Kommentarer
Postat av: Linnea

Skulle fylla med grus istället för torv. Torv är "naturmaterial" och kommer bara att omvandlas till lera/gegga efter ett tag ... och då blir hålen kanske ännu värre (när det är blötare i marken)?? :) :)

2016-03-31 @ 23:19:22
Postat av: Anonym

Är det något mjukare i marken brukar jag försöka jämna till marken med spade/kratta. Det bästa tycker jag är att grusa där det lätt blir lerigt, men ett annat alternativ som är något mer tidskrävande är att helt enkelt platta till marken för hand :) brukar ju oftast bli bättre mot sommaren, svårt att få det torrt så här års tyvärr :/

2016-04-01 @ 00:19:00
Postat av: Lovise

Jag skulle också prova att kratta ordentligt, speciellt om det är torrt. :)Kanske lättare att ge tips om du har en bild på den hagen!

2016-04-01 @ 09:15:47
URL: http://www.LoviseC.com
Postat av: Fanny

Satsa på grus, kommer hålla sig bäst så. Fråga de som äger hagarna om det är okej först, men jag tror ju inte att de har något emot att du "lagar" hagarna åt de ;)

2016-04-01 @ 10:21:32
Postat av: Jenny hovslagare

Eller så provar du att ha honom i hagen som den är. Är det torrt kommer han platta till det där själv. Funkar det inte kan du ju fylla igen det då. Du gör ju hästen en stor björntjänst med att han alltid går på helt platt underlag! Han kommer säkert inte gå sönder! Är han någorlunda funtad i huvudet kommer han inte skada sig. Bra att han får gå i större hage, men ge det ngn dag så han får vänja sig. Säkert inte omöjligt att det blir skrapsår, men det läker!

2016-04-12 @ 16:36:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0