HELENA REJE CLINIC 20/3-16

Vi anlände till Vällingby Ridcenter vid kl 12.45. Väl framme så hälsade jag på dagens stjärna Helena Reje. Hon var fullt uppe i test av ljud och sponsorerna Martha Ridewear & Agria Djurförsärking hängde upp sina loggor på väggarna. Stolar och dressyrstaket var utsatt och ridhuset var fint dekorerat med påsk tema. Varje åskådare fick choklad påskägg och info om deltagarna. Jag och de andra ryttarna som fått äran att rida på denna clinic - gick runt med våra hästar för vänja dem vid omgivningen. Chockerande nog så ägna Sparkling inte ens en blick åt all dekoration. När hans häst kompisar lämnade honom ensam i ridhuset började han dock spänna sig och piaffa. Min lilla fjant.
 
Innan clinicen började så tog jag, mamma, pappa och fotografen Sanna Svensson en fika i cafeterian. Där fanns det grymma utsällare och jag köpte en piké från Horseaddict där det stod "Addictive as cocaine - twice as expensive" med en dressyrhäst bredvid. 
 
 
Vid kl 14 började clinicen. Eftersom jag skulle rida som sista ekipage så kunde jag kolla i början. Först berättade Helena om sig själv och då fick jag reda på sådant även jag inte visste om henne. Helena är uppväxt på Sjövillans gård och började hästkarriären inom hoppning. Hon hoppade in ibland i dressyrlag när det saknades ekipage. Helena har tävlat i hoppning, dressyr och fälttävlan. När hon skulle gå över på stor häst så lät hon valet av häst bestämma vilken gren hon skulle satsa på. Kan ni gissa på vilken? Dressyren såklart! Helena har jobbat hos Tinne Vilhelmsson Silfvén och utbildad civilekonom. Efter några år av jobb på Handelsbanken så bestämde sig Helena för att satsa helhjärtat på hästar. Hon bor på egen gård tillsammans med sin man och sina två barn. 
 
Innan första ekipaget, kom barn in galopperandes med käpphästar. De bar rosetter sponsrade av Agria Djurförsäkring som skänkte pengar till barncancerfonden. Först ut av ryttarna var Pernilla Hägglund med hästen Sir Leon. Pernilla arbetar hos Helena och Sir Leon är en 5årig valack. Jag och Pernilla har tävlat mot varandra i flera år på ponny men har lärt känna varandra nyligen genom Helena. Leon var lugn trots sin ugna ålder och att han är "grön" i dessa sammanhang. Helena berättade hur man kan räkna hästens takt och att den inte ska förändras trots att du ändrar tempo eller rörelse. 
 
 
Andra ryttaren var Alma Danielsson med Parcybedw Brenyn Du. "Pache" är en 17årig valack. Jag och Alma står i samma stall och ägaren till Pache är Sofia Buskhe och står också i samma stall. Ellen Hedbys (vi tog Lag-SM Guld tillsammans 2015) tävlade den ponnyn tidigare. Världen är liten ibland. Jag hann bara se Alma komma in i ridhuset innan jag var tvungen att gå. Pache tyckte publiken var lite läskig men det gick över när Helena ledde dem ett varv. Ni kan läsa en bättre och välskriven artikel om den första halvan av clinicen HÄR.
 
Sparkling var lite nervös när vi tog ut honom från transporten, så vi la snabbt på utrustningen och sedan fick pappa gå runt med honom i lilla ridhuset medans jag gjorde mig i ordning. När jag skulle sitta upp var han lugn. Efter Alma blev det paus i 15min och då gick Helena och red fram hästen Lindy Hop. Lindy är ett 7årigt sto och ägaren är Lamina Boltjes (hon äger även gården där Sparkling står uppstallad). Efter pausen visade Helena upp lite högre samlingsarbete på Lindy. 
 
När det var vår tur så red vi in i ridhuset och trava i takt till musiken "Girls just wanna have fun". Det kändes pampigt och i det ögonblicket var jag extra lycklig över att kalla Sparkling min häst. Vi visade upp skänkelvikningar, öppnor och slutor och hur man kan leka med samling i dem. Vi visade slutor i galopp där jag gjorde samma sak samt byten. Jag är nöjd över Sparkling insats för han var modig och duktig. Han blev dock lite för "uppåt" ibland och var inte 100% framme för skänkeln. Jag är en smula besviken över min egen insats för jag blev lite för nervös och red inte lika fokuserat som jag brukar. Sparkling fick många fantastiskt fina kommentarer som jag hörde personligen och från min vän som satt i publiken. Tack så hemskt mycket. Här nedanför kan vi se video från när jag red och höra Helenas kloka ord i 19min. Se och njut (går att se i 1080p HD kvalitée!) ↓

Jag är oerhört tacksam över att få vara del av team Stall Reje. Helenas träningsfilosofi grundar sig i horsemanship och präglar harmoni och samarbete mellan ryttare och häst. Jag stolt över att kalla Helena min tränare och vän. 
 
 
 
Foto: Linnea Schalander

Kommentarer
Postat av: Anonym

Vilken fin sammanfattning, jag var och såg på clinicen :) tycker det var en bra clinic på "lagom" nivå såhär i början på säsongen (och för mig som har unghäst)

2016-03-30 @ 06:25:59
Postat av: :)

Tycker att han såg jättefin ut, men blir han inte lite väl låg och lång ibland? Absolut inget hat, undrar endast!! Tycker att du rider otroligt bra!!!!

2016-03-31 @ 21:49:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0