SM 2016

TORSDAG - Anländningsdagen
Vi kom till Strömsholm på torsdag eftermiddag. Vi fick uppstallning vid tågbanan med alla våra vänner. Sparkling var lugn och kände sig trygg på området. När Sparris var installerad åkte jag och mamma & pappa ner till tävlingarna vid slottet. 

Vid kl 20 åkte vi ner med Sparkling till GP-banan. Där joggade jag honom och visade honom tävlingsbanan samt framridningsbanan. När vi joggade runt på spåret så var det en häst som stegra sig ... mot Sparkling. Det var millimeter ifrån att han skulle fått ett par hovar på rumpan/bakbenen. Klok häst som jag har så bakade han undan och lyckades undvika en olycka. Jag fick panik och gick snabbt ut från banan för att checka att Sparris var okej. Han hade inte en skråma men mentalt blev han skadad. Jag och Charlotta Lundblad skrittade av hästarna tillsammans och tog foton vid slottet. 

När vi skulle packa in honom i transporten och åka till uppstallningen igen hände ännu en olycka. Jag skulle sätta på honom boots på bakhovarna men var lite för hastig efter den tidigare olyckshändelsen. Han blev rädd och sparka mig så jag flög iväg några meter. Ingen såg hur många sparkar jag fick men allt jag minns är att jag vakna upp på marken och mamma släpa mig på gruset. Jag skrek "jag är okej" och reste mig upp. En blödning i armen, en rejäl spark i huvudet och x antal blåmärken fick jag. Min älskling Sparkling var nog lika chockad av händelsen som jag och alla andra närvarande. 
 
 
FREDAG - Kval 1
Vaknade tidigt med en kropp som kändes mörbultad och ett huvud som värkte. Allt jag kunde tänka på att jag skulle tävla SM och det var bara att bita ihop. Starten för dagen var 10.51.

Det var väldigt varmt ute trots att det var förmiddag. Sparkling var trött och han stod emot i galoppen. Ju mer jag skänkla för att få honom framåt desto mer "uppåt" blev han och tappa energi. På banan fick vi inte till någon koefficient i programmet och hela galoppdelen låg på genomsnitt 4-5poäng. Det kostar otroligt mycket att bara göra en miss.. men att göra så pass många som vi gjorde, det får man inte göra på en här nivån. 

Domare E: 59.342%
Domare C: 60.263%
Domare M: 61.711%
Resultatet: 60,439% 
 
 
LÖRDAG - Kval 2
Starten var inte förän kl 18 så dagen spenderades på att gå promenader med Sparkling, kolla på tävlingar och gå runt på mässan. På framridningen fick jag hjälp av Jeanna Högberg. Det var väl behövligt och jag lyckades få honom mellan hand och skänkel. Men som dagen innan så stod han emot inne på tävlingbanan och jag det blev lite "hets" ridning av mig för jag ville verkligen att han skulle ha jämn framåtbjudning. Vi gjorde samma missar som dagen innan men det blev ännu värre i bytena i vart tredje där han inte bytte nästan över huvudtaget. Det kändes som han sket fullkomligt i mig... vilket Jeanna instämde med. Bjudningen framåt i galoppen var så svag att han inte orka byta. Det var vår sämsta ritt tillsammans hittils. 
 
Domare E: 57.500%
Domare C: 60.789%
Domare M: 60.526%
Resultatet: 59,605% 
 
 
SÖNDAG - Consulation kür
Starten gick vi 17.18. På framridningen fick jag hjälp av Nina. ♥ Hon är verkligen guld värd - hon gör mig så lugn och fokuserad. Sparkling var kung på framridningen kan jag säga! ÄNTLIGEN fick vi fram hans vanliga jag igen. Hans energinivå var högre än vad den varit på veckor och han svävade fram. 

Inne på på banan och under den första delen av küren hade de dubbel musik, vilket var frustrerande och gjorde mig förvirrad. Travdelen, den ökade skritten, en halvpiruett och bytena i vart fjärde är jag nöjd med. Bytena i vart tredje blev kaos, ena halvpiruetten och samlade skritten blev kaos pga kommunikationsmissar. Trotsa missar var jag super glad över att avsluta SM med en superkänsla.
 
Domare E: 60,500% 63,00% 61,750%
Domare C: 64.750% 67.000% 65.875%
Domare M: 63.750% 64.000% 63.875%
Resultatet: 63,833%
 
 
MINA TANKAR EFTER SM
Jag är besviken, nöjd och glad. Jag är besviken att jag inte kunde visa upp honom med rättvisa, för jag har en fin häst med stor potential. Jag är besviken att jag inte kunde visa upp min ridning med rättvisa för jag kan rida väldigt mycket bättre. Man vet inte vad man ska förvänta sig när man startar en så stor tävling som denna. Det är mycket som skall stämma in och det är levande djur vi har att göra med. Det var vårt första Svenska Mästerskap tillsammans och jag är överlycklig att vi lyckades ta oss dit. Men självklart har man höga förhoppningar och drömmer om A-final. Det är bara att bita ihop och gå vidare.

2016 blev vi topp 20 i Sverige. Nu ska vi träna träna träna och bli ännu med samspelta. Vi behöver mer rutin som ekipage och i dessa klasser. 2017 blir vi farliga på SM.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0