Vi red i sommarhagen!

Jag har insett att Sparkling har en jäkla massa energi, trots att han går ute i en stor gräshage i ca 8tim per dag där han springer och busar samt tränas ganska hårt. Han är rätt omotiverad i ridhuset ibland men på utebanan och vid uteritt blir han sjukt pigg. Idag red vi för första gången sedan i vintras i sommarhagen. Vi kunde skritta. Vi kunde trava. Vi kunde galoppera! Först var han så in i helsikes övertänd att han piafferade ett varv runt sommarhagen trots att vi skulle skritta lugnt och sedan började han göra bocksprång och kasta med huvudet som han brukar göra. MEN eftersom han gjorde det i skritt och jag hade graman så blev det kontrollerat ändå. När han lugnat ner sig så fick han beröm och jag började flytta honom för skänkeln. Till slut vågade jag trava och då gjorde vi mycket trav - skritt - trav - skritt övergångar. Min pappa kom förbi sommarhagen för att checka läget och då vågade jag till och med galoppera (vågar inte göra det om jag är ensam än om jag skulle ramla av). Vi kunde göra galoppslutor och piruettgalopp! I slutet var han så lugn så jag tror att jag hade kunnat rida utan graman. Jag är riktigt stolt över honom! Nu ska vi rida ut varje dag för att vänja in honom och inte göra en big deal av det hela.

Tack ännu en gång för alla tips, ni är guld värda!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0