Tips vid uteritt

Vid uteritt blir min älskade häst Sparkling väldigt busig och jobbig. Han lyssnar inte på skänkeln framåt utan backar istället, och vid tillsägning så försöker han kasta av mig. Han är en tickande bomb som vilken sekund som helst kan explodera. Har testat att ha graman = vilket alltid slutar med att han bockar och hoppar 4meter upp i luften gång på gång. Har testat att ha martingal = han nockar mig i huvudet ändå. Har testat att rida ut utan någon "hjälp" och det slutade med hjärnskakning. 

Det har blivit bättre men vi kan fortfarande bara rida ut i skritt med sällskap (ibland får han detta beteende i bara skritt också). Men ibland kryper det i skinnet på honom och han kan inte låta bli att bralla trots att han egentligen kan ta ut sin lycka i sina stora gräshage. 

Efter många "nära på att dö" ögonblick haha måste jag fråga er om förslag hur jag kan få bort detta beteende? Jag älskar att rida ut och i dagsläget kan jag inte det. 
 
 

Kommentarer
Postat av: Hanna

Min ponny blir också tokgalen ute. Jag varierar mellan graman och babypelham. Rider jag med det ena för många gånger i rad lär han sig busa även med det, men växlar jag funkar det galant.
Vet inte riktigt något annat sätt på hur man avvänjer busandet, hästarna är ju glada liksom... ;) De ser nog inte själva att de gör fel när de busar ute

2016-07-29 @ 01:30:54
Postat av: Tess

Har du provat att rida ett ordentligt pass i ridhuset innan, så han har gjort av med lite energi där först? Du skulle ju kunna prova det och kanske rida ut varje dag efteråt en period för att inte göra det till en så stor grej, utan att det är normalt att behöva trava/galoppera ute när han har fått jobba ordentligt inne :) Min ponny kan busa när man galopperar ute med andra och blir då lite stark också, men där funkar gramanen utmärkt för att få lite mer kontroll på henne :)

2016-07-29 @ 06:39:56
Postat av: Anonym

Säger som ovan. Bara att rida ut jämt tills han inte ser det som värsta grejen utan att det tillhör vardagen. Sen att rida på banan/ridhuset innan är nog också en bra idé så han är lite trött :)

2016-07-29 @ 16:12:52
Postat av: Christina Blomquist

Mycket mer utevistelse, minst tio timmar.

2016-07-30 @ 21:37:04
Postat av: Marica

testa gå ut och gå med honom? samma runda som ni rider i skogen? longera innan du rider ut? rid ett pass i ridhuset och skritta av ute? :) testa tömmkör ute? :)

2016-08-05 @ 15:09:27
URL: http://maricalindbergs.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0