Helena Reje Kurs

Äntligen känns det som jag och Sparkling har kommit igång med vinterträningen på allvar. I måndags var årets första Helena Reje träning/kurs. Det är mycket som skall tränas in inför kommande tävlingar. Sparkling har blivit så energisk på senaste tiden: han hoppar jämfota i hagen, när jag leder in honom och på stallgången. Han har börjat få extra kraft efter ridning för att få den där lilla extra energin som behövs nu. Jag har ingenting emot en piggelin häst.
 
Måndagens träning gick helt okej. Han måste haft en spänningar i kroppen som vi ägnade ridpasset åt att lösa upp. Tempoväxlingar & övergångar kan man förkorta passet med. Det var nyttigt att bara rida grunder för det ju det som allt bygger på. Tisdagens träning gick såååå bra! Måndagens slit gav resultat och allt satt på plats. Vi passade på att träna på bytena, skolorna, samling m.m. Efter varje Helena träning så är Sparkling helt "lös" i kroppen = helt lösgjord. Det är när man kommer dit som man kan börja rida på riktigt. 
 
Dagens planer var egentligen att Sanna skulle komma hit och fota, men jag har dragit på mig en rejäl förkylning. Kunde inte sova på hela natten pga feber, huvudvärk och halsont. Kunde knappt prata på morgonen. Så jag fick ställa in fotograferingen, det var riktigt tråkigt då jag såg fram emot att få nya fina foton. Jag var i stallet en snabbis och gick en liten promenad med Sparkling, men jag hann inte långt innan halsen började brinna.
 
Sista & näst sista bilden är ett tydigt exempel på när jag måste släppa lite på vänster tygeln. Jag låser handen ofta samt ställer för mycket åt vänster och då har Helena kommit på knepet att jag tar fram vänster hand i nån sekund eller tar jag fram vänster hand och ger honom en klapp lite snabbt. Håller på att träna bort det och nu gör jag denna rörelse självmant även när jag tränar ensam (hållit på med det i månader). Detta gör Sparkling automatiskt finare eftersom han inte tappar ut höger bog. Alla har vi någon olat i ridningen - och detta är min. Roligt att korrigeringen fastnade på bild.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0