Att hitta en bra tränare

Att ha en bra tränare är definitivt det viktigaste om man vill uppnå framgång inom ridsporten. För mig är det viktigast att mina tränare har samma tänk inom hästhållning och träningsfilosofi som mig. Personen ska vara engagerad och jag vill känna att vi har ömsesidig respekt. Jag vill känna att jag klickar med min tränare personligen.
 
Jag har tränat för många olika tränare genom åren. Jag har en vardagstränare och två spetstränare. Helena Reje är min vardagstränare och hon tränar jag för ca 1gång/vecka. Mina spetstränare är Jeanna Högberg och Anna Blomgren. Jag försöker träna för någon av dem minst 1gång/månad. Dessa tränare kan jag bolla idéer och problem med. De tar fram det bästa ur mig och pushar mig att bli ännu bättre. Jag har hittat tre tränare med samma koncept. De är inspirerande och jag ser upp till dem. 
 
För att ligga på elit nivå krävs en stor regelbundenhet i träningen och man behöver ha en tränares ögon på sig minst en gång per vecka. Helst av allt vill man träna för tränare nästan alla pass man rider i ridhuset, men det är i princip en omöjlighet. Dock vill man kunna vara självständig och kunna lösa problem själv. Det är upp till var och en hur ofta man vill träna men det är viktigt att checka av sitt egna arbete med tränare så att man är på väg åt rätt håll. 
 
Jag anser också att man kan behöva byta tränare efter en tid för att fortsätta utvecklas och hitta nya träningsmetoder. Jag tränade under många år för samma tränare, personen lärde mig otroligt mycket och det är jag tacksam för. Men till slut var det dags att byta tränare för min utvecklingskurva slutade peka uppåt. Efter det sa det BOOM och plötsligt fick jag framgång. 
 
Vad är era tankar kring tränar-djungeln? Hur ofta tränar ni?
 
 
 

Kommentarer
Postat av: L

Jag är hoppryttare och jag tränar för en hemmatränare 1gång i veckan, men har den fantastiska förmånen att vi står på samma anläggning och att hon är så fantastisk så jag brukar få hjälp på marken när vi rider samtidigt. Har nästan alltid hennes ögon på mig och även om jag inte får ett helt pass (vilket också sker ibland) så kan en liten kommentar räcka för att knäcka koden, hon är fantastisk.
tränar även för en till hopptränare så ofta han kommer till klubben.
Dressyr tränar jag 1gång/veckan. Även det perfekt och jag är så nöjd med mitt tränarupplägg! 🙈🙏

2016-01-22 @ 17:24:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0