Helena Reje kurs dag 2

Condamino Humlan
 
Det var andra gången jag satt på Humlan och vi hitta varandra ganska direkt. Vi började träningen i trav och gjorde skänkelvikningar, volter och tempoväxlingar. Jag var noga med att rida med skänkeln och sätet och knappt något med handen. Vi tränade lite på samling i traven där jag först var på en stor volt i vanligt tempo och sedan gjorde jag mindre volt i volten där jag samlade ihop honom. Helena fick hjälpa mig lite men snabbt förstod han vad som gällde om började sätta bakbenen mer under sig. 
 
I galoppen arbetade först med att få honom rund och i ramen. Sedan tränade vi lite samling på samma sätt som vi gjorde i traven. Han var super duktig för att inte ha gjort det så mycket. Han tyckte det var jobbigt men han tycker arbete är så roligt att han tog i och fortsatte ändå. 
 
I slutet gjorde vi lösgörande arbete i trav och galopp. I galoppen hade jag ett lite högre tempo och runda av honom för innerskänkel. Till sist gjorde vi längningar i trav i lite lägre form där målet var att han skulle behålla takten och formen. Vilken steg han fick! Han var verkligen super fin. Jag har lärt mig massor på de här två dagarna och det har varit roligt att få rida en så fin häst som Hulman. Han kommer bli sjukt fin med mer styrka. 
 
Är så tacksam att jag fick möjligheten att rida Humlan under helgen och att jag har en sådan engagerad och duktig tränare som Helena! 
 
Sparkling
 
Efter uppvärmningen så började träningen med att vi hade tagen bakdel (sluta) i galopp på en stor volt. Samtidigt som jag flyttade in bakdelen så gjorde vi tempoväxlingar (från arbetsgalopp till samling). När han kändes bra så minskade vi volten så att det blev an arbetspiruett. Fick en "aha" känsla i vänster arbetspiruett som alltid varit vårt svåra varv och plötsligt var det inte lika svårt längre. Efter en liten paus så gjorde vi halvpiruetterna som de är i MsvA:1 programmet och till slut fick vi till dem i båda varven. 
 
Eftersom jag hade problem med bytena i vart fjärde dagen innan så tog vi tag i det. När jag höjde formen, hade honom rakare och inte "hoppade" över åt vänster i bytet från höger till vänster så fick vi till de där fem bytena! De blev raka, luftiga och centrerade. Jag blev så glad att jag skrek rakt ut "JAA!" och klappa om honom.
 
I slutet gjorde vi trav slutor som var fantastiska och längningar som var suveräna! Under hela passet hade vi flyt, spänst, följsamhet och mjukhet. 
 
Älskar min Sparris som alltid är så positiv, snäll och rolig att rida. Han är världens mysigaste nallebjörn ♥
 
 
Tack till min pappa som fotat och filmat!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0