Helena Reje kurs dag 1

Condamino Humlan
 
"Humlan" är Helenas häst som jag fick rida denna helg. Han är född 2009, Damino SD -Solid.
Märkte direkt vilken energi han hade och insåg att han var teknisk svår precis som Helena sagt. Skrittade fram en lång stund för att vi skulle hitta varandra. Gjorde halter och flyttade för skänkeln. När jag började trava så arbetade vi med att få in honom i ramen, det var klurigt men vi hitta varandra ganska snabbt igen efter tempoväxlingar, volter och skänkelvikningar. I galoppen kändes som han först ville springa iväg från vårt "ram" vi skapat i de andra gångarterna. Ju mer jag tog i tygeln desto snabbare gick det. Det var då jag fick en aha - känsla! Nyckeln var att rida honom från skänkeln upp till handen och runda av med inner skänkel. Blev han stark i handen så var jag tvungen att lätta på handen och hålla om med vaderna/skänklarna. I slutet kändes det jätte bra, han var mjuk i handen och följsam. 
 
Han var en rätt svårt häst att rida men påminde mig lite om både Braven och Sparkling att rida. Jag kunde använda mig av olika tekniker jag använt på dem på Humlan. Jag gillar en utmaning i ridningen och brukar säga "desto svårare det är desto roligare blir det". 
 
 
Sparkling
 
Efter att jag ridit Humlan kändes Sparkling ganska okänslig men jag upptäkte att jag kunde använda mig av den ridning jag haft på Humlan på Sparkling. Bland annat genom att hålla om med vaderna i traven så behöll jag takten bättre och runda av mer med innerskänkelgjorde gjorde att han blev mer lösgjord och fin i formen. Vi började träningspasset med trav - galopp - trav - galopp övergångar. Sedan uppridningar i både galopp och trav från båda varven. Där han skulle vara allert framåt efter halten. Jag la halten på olika ställen samt små tempoväxlingar här och där så han alltid var uppmärksam på mig. Sedan red vi travdelar ur MsvA:1 programmet. Därefter red jag igenom hela programmet, det var först tänkt att jag skulle rida programmet fram till skrittdelen men sen gick det så bra så vi fortsatte. Skritten kändes bra och galoppdelen också förutom enda halvpiruetten, ett av bytena och bytesserien. Det var första gången jag red igenom hela programmet så jag var super nöjd! Till sist tränade vi på bytena i vart fjärde som jag inte fick till alls i programmet. Jag har en förmåga att "hoppa över" till vänster när jag ska byta från höger till vänster. 
 
Det jag ska öva på är att ta små förhållningar (halvhalter) för att behålla takten i traven, energin i traven och för att hålla huvudet i samma form i både galoppen och traven. Jag måste lära mig vänta i bytena och inte vara för ivrig. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0