Första träningen med Spättan

Nu börjar det äntligen närma mig slutet av dagen för mig (lördag). Studerade matte på förmiddagen/tidig eftermiddag och åkte till stallet runt kl 14. Först red jag på Sparkling i ridhuset, han börjar likna sitt gamla jag igen efter den lilla viloperioden när han hade broddtrampet. Han är super känslig och energin tar aldrig slut - LOVE IT. Jag och Spitfire aka Spättan tränade för Sophie Fleming-Tärnström idag vid kl 16.30. Det var fullt ös i ridhuset vid den tiden: två träningar, en shettis som longerade samt flertal andra som red. Spättan var lite spänd och blev en aning mötesskygg. Hon skuttade iväg några gånger när några kom för nära annars gick det helt ok. Jag ledde runt henne i en kvart innan jag satt upp och då var hon relativt avspänd. Hon var fortfarande rädd när några red för nära, men med beröm och mitt stöd så blev det bättre. När hon tycker något är jobbigt så kastar hon upp huvudet och vill inte gå fram för skänkeln. Efter lite arbete med framåtbjudningen så blev hon super super fin. Avspänd, la stöd i handen och var mellan hand och skänkel. Hennes trav verkligen spänstig och galoppen är stor och luftig även om hon tycker det är jobbigt att bibehålla den. Hon har bra skritt också men tycker det är ansträngande att skritta i form just nu, men det kommer med tiden när hon byggt upp mer muskler. Jag känner redan skillnad från provridningen och nu, så hon utvecklas snabbt och är lättlärd. I slutet av träningen testade vi att flytta henne utan för skänkeln några steg och hon fattade grejen direkt. 

Nu på kvällen har tagit en powernap i två timmar och studerat fram tills midnatt. Imorgon är det jobb på Hogsta 9-17 och sedan → stallet. Efter det är det plugg som gäller ända in på natten. Wohoo!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0