Bett världen

Hej alla ni där ute som sitter bakom dataskärmen och besitter mycket kunskap inom området häst. Jag har en fråga till er angående bett! Jag har aldrig varit så insatt i bett världen och har ingen riktigt erfarenhet av olika bett, då jag oftast har använt mig av vanligt tredelat med lösa ringar till mina hästar.

Spitfire är en unghäst som är väldigt känslig i munnen. Hon har blivit duktig på att söka stöd i handen men det känns fortfarande lite "tomt". Jag har använt mig av ett tredelat gummi bett med fasta ringar och det har funkat ok. Jag skulle gärna vilja att hon vågade röra på bettet lite mer och att jag får ännu mer stöd i handen, det kommer nog med tiden men jag vill gärna underlätta så mycket som jag kan för henne.

Jag har funderat kring ett tredelat bomber bett med lock up eller ett tvådelat (hon gick på det hos gamla ägaren). Eller ska man ha fasta ringar? Ingen lock up? Finns det något helt annat bett ni kan rekommendera? Jag vill kunna tävla på bettet i framtiden. Kom med råd!

 

Kommentarer
Postat av: Amanda

Har du provat vanligt rakt tränsbett? Dvs ett odelat? Annars är fasta ringar att rekommendera för en häst som inte vill ta stöd. Min var väldigt "fifflig" i munnen och ville inte alltid ta stöd. Köpte ett tredelat med tungfrihet och fasta ringar. Funkar superbra på honom. Kanske kan vara värt för dig att prova ett lite tjockare bett kanske också?

2016-12-29 @ 11:30:52
Postat av: Stina

Jag har alltid ridit mina hästar med 3 delade bett i alla olika varianter men blev så frustrerad att jag aldrig hittade något som kändes wow. Så jag läste om en clinic från en hoppryttare som förespråkade tjocka 2 delade och jag sneglade i min bett låda och hade ett gäng bett som min mamma hade till sina hästar men som sedan legat orörda eftersom jag bara ridit med tredelat innan. Sagt och gjort jag provade två delade tjocka bettet och hästen känns super på det! Jag har också provat mängder med andra bett typ 1000kr styck som inte funkat alls. Så back to basic kände jag, det behövdes inget lock up och allt vad det kallas :))

2016-12-29 @ 16:06:14
Postat av: Maja

Jag har ett sprenger flex control som funkar super för hästar som man vill ha lite mer sug i handen på. Strl 12,5, 450kr. Mejla vid intresse! :)

2016-12-31 @ 12:43:19
Postat av: Maja

Jag har ett sprenger flex control som funkar super för hästar som man vill ha lite mer sug i handen på. Strl 12,5, 450kr. Mejla vid intresse! :)

2016-12-31 @ 12:43:20
Postat av: Anonym

Ett rakt bett med fasta ringar är väldigt snällt.

2017-01-02 @ 19:46:31
Postat av: Stephanie Engblom

Jag upplever att alla Twiligt hästar är lite försiktiga med stödet och gärna blir tomma. Lillan går på ett 3delat sprenger med fasta ringar och det har varit helt okej! Tiffany är super super svår med munnen och det enda jag kunnat rida på har varit ett rakt med inlindat med silikontejp 🙈.... Spättan är ju lik Tiffany i sättet/hnateringen, ridmässigt vet jag ju inte dock 😉 MEN det jag ville komma fram till är att jag provade sprengers nya novocontakt på Tiffany nu och bitvis var hon väldigt fin!! Hon verkar gilla det 3delade mest, hon joxade rätt bra med det de första passen men sen när hon lugnat sig fick jag ett bättre och finare sug i handen än någonsin! Jag tror jag ska testa det även på Lillan som blir väligt "av och på" i handen :) jag testade med fasta ringar både 2 och 3delade. De med fasta ringar ligger ju mer stilla så de vågar ta lite stöd tycker jag! Lycka till med dina fina 😍

2017-01-05 @ 18:19:17
Postat av: Stephanie Engblom

Jag upplever att alla Twiligt hästar är lite försiktiga med stödet och gärna blir tomma. Lillan går på ett 3delat sprenger med fasta ringar och det har varit helt okej! Tiffany är super super svår med munnen och det enda jag kunnat rida på har varit ett rakt med inlindat med silikontejp 🙈.... Spättan är ju lik Tiffany i sättet/hnateringen, ridmässigt vet jag ju inte dock 😉 MEN det jag ville komma fram till är att jag provade sprengers nya novocontakt på Tiffany nu och bitvis var hon väldigt fin!! Hon verkar gilla det 3delade mest, hon joxade rätt bra med det de första passen men sen när hon lugnat sig fick jag ett bättre och finare sug i handen än någonsin! Jag tror jag ska testa det även på Lillan som blir väligt "av och på" i handen :) jag testade med fasta ringar både 2 och 3delade. De med fasta ringar ligger ju mer stilla så de vågar ta lite stöd tycker jag! Lycka till med dina fina 😍

2017-01-05 @ 18:19:18
Postat av: Anonym

Min är jättesvår med bett och vågar inte ta stöd och slår upp huvudet så jag nästan nockas om hon inte är nöjd. Nu kör jag på Sprenger Novocontact tvådelat med lösa ringar och hon älskar det :)

2017-02-05 @ 10:58:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0