Tävling Jönköping

Fredag 5/8 - S:t Georges
 
Vi hade checkat tävlingsbanorna dagen innan och jag tänkte direkt at Sparkling gick bättre på underlaget inne i ridhuset än på utebanan. Denna klass gick på utebanan tyvärr och Sparris kändes inte helt framme för skänkeln och ryckig i sina rörelser. Underlaget var väldigt stumt, hård botten och mjukt överskikt. Vi fick många missar inne på tävlingsbanan, bland annat i den samlade skritten som blev paagångs artad, skrittpiruetterna var urdåliga, galopppiruetterna var skit dåliga och vi missade båda bytesserierna. Vi några små missar till men en del av traven var ganska bra. 
 
Domare E: 61,184%
 
Domare C: 61,974%
Domare M: 63.947%
Resultatet blev: 62,368% 
 
Sparklings gamla ägare Jennifer Svensson tävlade sin fina hingst Sibelius och vann överlägset trots felridning och missar. Hon fick träffa Sparris för första gången sedan han såldes och han kände igen henne direkt. Fick väldigt många bra tips från henne och jag hoppas jag kan åka ner till Blekinge på träningsläger snart. Jag ser verkligen upp till Jennifer för jag gillar henns ridning och hästhållning! 


Lördag 6/8 - FEI Mästerskap UR
 
Denna klass gick inne i ridhuset och där var det mycket bättre underlag. Sparkling var helt sjukt energisk och jag hade behövt ännu längre framridning för att trötta ner honom lite. Inne på tävlingsbanan så flög han fram. Traven var super fin men det blev en miss i vänster öppna. I galoppen missade vi ena galoppslutan för han kasta sig åt sidan och jag gjorde räknefel i bytena i vart tredje. Galopp piruetterna tyckte domarna om. Min känsla under programmet var underbar men det var synd att det blev en massa missar. Aldrig har Sparris känts så pigg inne på banan!
 
Domare H: 64,079%
Domare C: 64,737%
Domare M: 64,737%
Resultatet blev: 64,518%
 
 
Söndag 7/8 - FEI Mästerskap UR
 
Denna klass gick också inne i ridhuset som tur var. Sparklings var så jäkla het att han höll på att bocka av mig på framridningen. Inne på banan blev han lite het, stark och spänd. Jag blev tvungen att hålla tillbaka honom ganska mycket. Det är super roligt att han är pigg men när energin går över i spänning är det inte så roligt längre. Vi missa vänster trav öppna igen... Han kasta sig i galopp piruetterna och galoppslutorna var medelmåttiga. Vi klarade egentligen båda bytesserierna men i bytena i vart fjärde bytte han jämfota i ett byte och i bytena i vart tredje så blev han "rädd" för en av domarna när vi var klara med serien och hoppade iväg. Haha tok häst. Efter ritten kunde jag inte låta bli att skratta åt min älskade häst som alltid är så glad och fjantig. 

Domare H: 66,316%
Domare C: 64,474%
Domare M: 63,947%
Resultatet blev: 64,912%
 

 
Jag är väldigt nöjd med detta meeting trots att det resultatmässigt inte varit på topp. Men känslan som Sparkling givit mig emellanåt är magisk. Den dagen vi sätter allt på tävling - då kommer jag gråta av stolthet över mig själv och Sparkling. 
 
Tack för trevligt sällskap allihopa på Jönköpings meeting. Anna-Malin Lyden, Julia Wesen-Cosmo, Emelie Hugosson, familjen Lundblad, Ebba Nilsson, Lotta Nilsson, Roxanna Nilsson och familjen Söderström! 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0