Tränare Nina

Sparkling har tagit det lugnt några dagar denna vecka för att återhämta sig efter tävlingarna på Segersta. Han har fått gå promenader, gå i skogen och hoppat lite lätt på utebanan. Dock har vi hunnit med att träna för tränare också!

Nu i veckan har jag och Sparkling börjat tränat för en ny tränare, Nina Rademaekers. Det är alltid roligt att få höra saker från ett nytt perspektiv speciellt från en ung och duktig tjej som själv tävlar aktivt på hög nivå. Det skiljer sig bara några år mellan oss men hon är ambitös och troligen en av de bästa tränarna jag ridit för (det kommer från någon som tränat för några av de bästa tränarna i Sverige). Ett par nya ögon är nog exakt vad jag och Sparris behöver just nu för att komma ännu en nivå högre. 

Jag har hittat många "aha" känslor i ridningen med Sparkling. Nina har visat mig ett sätt att lösa problemet när min häst försöker komma undan i traven när man sätter lite högre krav på honom genom att själv fatta galopp. Åtgärd: Ställ inåt och flytta honom i skarp öppna. Då bryter han själv av till trav för det är enklare än att fortsätta galoppera. En ny favorit övning har vi också fått lära oss: från förvänd galopp vänder man halvt igenom i en skänkelvikning och när man kommer ut på långsidan vid B/E så fortsätter man i öppna (med framdelen innanför och bakdelen utanför spåret). Sparkling blev otroligt lösgjord i hela kroppen och väldigt rörlig i bogarna. Vi har tänat på galopppiruetterna som varit svåra för mig och där fick jag den största aha upplevelsen. Jag lättar gärna i handen när Sparkling tappar bjudning och detta gör jag faktiskt automatiskt har jag märkt. Jag måste ha kvar stödet i handen och driva på med skänkeln istället, då aktiverar jag bakbenen som faktiskt är de som skall arbeta i en galopppiruett samt ytter tygel är den jag ska ha mest stöd på (just därför tänker man öppna innan en piruett). Sparkling blänkte till ordentligt emellanåt, speciellt i traven där vi hittade en magisk känsla som jag inte hittat förut. Det slutliga resultatet efter träningen var helt underbart. Jag har fortfarande svårt att förstå att denna häst är min. 

 

Kommentarer
Postat av: Bea

Gud vad kul! Hade jag köpt mig en häst hade jag direkt velat börja träna för Nina. Hon verkar grym!

2016-04-16 @ 20:56:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0