Tävling Segersta

Fredag 8/4 FEI Prix S:t Georges
 
På framridningen kändes Sparkling ganska fin direkt. Jag värmde upp som vanligt och spenderade sedan resten av passet för att få upp honom i formen och få under bakbenen. Jag hann aldrig få honom ordenligt mellan hand och skänkel innan det var dags för oss att gå in på banan. 

På banan var känslan ungefär som på framridningen, lite medelmåttigt. Hela programmet gjorde vi helt okej men vet att vi kan hundra gånger bättre. Vi fick en ordentlig miss i bytena i vart tredje, där det blev ett missförstånd mellan oss och det blev något extra byte. Inridningen och avslutningen gjorde vi som vanligt bra!
 
Domare C: 62.895%
Domare M: 66.842%
Domare B: 64.868%
 
Resultatet blev 64,868% och vårt första kval till SM! 


Lördag 9/4 FEI Prix S:t Georges

På framridningen var han verkligen inte framme för skänkeln. Han ville inte trava under i princip hela framridningen, det blev bara galopp. När jag la till skänkeln gick han uppåt och inte framåt. Jag kunde verkligen inte påverka honom och det var jätte jobbigt för mig. 

Inne på tävlingbanan så släppte något och känslan blev bättre och han trava där han skulle trava! Vi gjorde travdelen till och med lite bättre än dagen innan men vi kunde fortfarande gjort det bättre. I skrittpiruetterna var jag ofokuserad och stressad så de blev dåliga. Skrittdelen och galoppdelen var helt okej men det finns mycket kvar att hämta där. I den avslutande uppridningen så blev han rädd för solkatter på marken och kastade sig åt vänster och bytte galopp. *suck* jag bytte tillbaka till den rätta galoppen och försäkte hitta linjen igen innan halten. 
 
Domare C: 63.421%
Domare M: 65.921%
Domare B: 63.158%
 
Resultatet blev 64,167% och det blev vårt andra kval till SM = kvalade till Svenska Mästerskapen 2016.
 
 
Söndag 10/4 FEI Mästerskap för UR

Jag funderade länge och väl om jag skulle stryka mig i denna klass eftersom jag redan fått mina kval, men det var kval till Falsterbo så ville gärna delta. Jag betämde mig för att stryka oss till en annan tävling ca 2veckor efter denna istället. 

På framridningen var han riktigt fin. Jag valde att rida lösgörande arbete ca 70% av tiden och red upp honom i högre form och samling en stund innan start. När vi kom in på tävlingsbanan kändes han först pampig och framme för skänkeln.  Men han tappade fokus på mig genom att kasta sig åt sidan för varje "solkatt" som befann sig på ena kortsidan i vänstra hörnet, högra hörnet och på medellinjen.... Efter en travökning så råkade han nudda staketet och då small det till och han blev rädd och kastade sig åt sidan i galopp. Jag tappade då fokus och glömde bort programmet. Vi fick missar i en halvpiruett och bytena i vart fjärde. Han var fin emellanåt men missar kostar mycket.

Jag var självklart otroligt besviken med tanke på hur fin han var på framridningen. Men det är ändå ett levande djur som vi tävlar och det går inte att undvika. Men jag var lite arg på mig själv för att jag glömde bort programmet.. igen. Det är bara att gå vidare och göra bättre nästa gång. 
 

Domare C: 63.421%
Domare M: 62.500%
Domare B: 63.816%

Trots detta kaos så blev resultatet 63,246%
 

 
Jag är överlycklig att jag och Sparkling har lyckats kvala till SM. Vi klarade det och nu ska nya mål sättas. Visst kommer ni och kollar på oss på nationaldagstävlingarna i Strömsholm 2-6juni? Det har alltid varit min dröm att få tävla där och nu ska jag få göra det med min Sparris. 

Tack till min klubb Segersta som arrangerat ännu en super tävling! 
 
 

Kommentarer
Postat av: Gunilla

Jag hoppas att jag kan komma och titta

2016-04-16 @ 10:04:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0