Kür

Gårdagen började med att Sparkling fick nya skor av Hasse hovslagare. Han talade om för mig något intressant och underligt om Sparris hovar (dock kan jag inte använda avancerade ord men ska förklara så gott jag kan): vanligtvis brukar mellandelen av hoven på en häst vara den "starka" delen och fram och bak på hoven är där hästen är "svag". Sparkling har tvärt om, hans mellandel är svag och fram & bak är stark. Hasse har inte sett detta tidigare på en häst och det säger mycket eftersom hans yrke är hovslageri. Det gör att hans mellandel av hoven spricker lätt. För att undvika sprickor måste han skos var femte vecka, hans hovar måste återfuktas varje dag (gärna oljas också) samt få extra biotin i maten. Allt detta för att kvalitéen ska hållas. 

Igår var det Helena Reje träning! Sparkling kändes något trött och inte framme för skänkeln. Men efter en massa jobb med tempoväxlingar och övergångar så blev det bättre. Detta var en av våra dåliga dagar och det är okej, för det har vi alla.

Idag fick Sparkling en vilodag men jag gick en promenad men honom och han fick beta på det gröna gräset vid stallet. Det blev också en massa mys och pyssel. Jag ägna en stor del av dagen att rita förslag till mitt kür program. Jag ska visa detta för Nina och Helena för att bolla med idéer. Programmet måste ha en lagom svårighetsgrad och visa våra bästa sidor. Jag har tagit kontakt med Jonake som gjorde min och Bravens musik och hon ska nu göra min och Sparklings. Jag har fortfarande svårt att välja musik, jag vill ha något pampigt och igenkännligt men som inte är för ny. Vad skulle ni ha för musik om ni fick göra er egen kür? För mig börjar det luta mot ett sago tema med lite tuffare edge, tycker ni det låter som en bra idé?
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0