Sadelutprovning

Idag har vi varit på sadelutprovning med Sparkling på Hogsta. Carsten Engelke är från Tyskland och är en av världens bästa sadelutprovare. Jag var inte så kunnig inom området innan men nu känner jag att jag har några grundkunskaper och kan nu på det stora hela säga om en sadel passar eller inte. Carsten var så tydlig, nogrann och berättade alltid vad/varför han gjorde något så jag förstod. 
 
Den sadeln jag använt på Sparkling är faktiskt Bravens sadel. De flesta har sagt till mig att den ligger bra på honom - Carsten sa att den låg inte låg jätte bra men inte gjorde så stor "skada". Den låg alleles för tajt på vänster sida men på höger låg den helt okej (detta beror inte på sadeln utan på Sparkling) och sätet var något för stort. Jag fick testa en prestige sadel (kan ej minnas vilken model tyvärr) och JÄKLAR vilken skilland det blev! Han rörde sig säkert tio gånger bättre än innan och jag kände tydligt att han gillade sadeln direkt. Sadeln gav honom stor skulderbladsfrihet och han kunde röra sig lätt framåt. Den mest märkbara skillnaden var i trav i vänster varv, där han plötsligt kunde röra sig med mjukhet och mer frihet. Denna sadel var designad för hästar som rör sig mycket både fram och bak. Den är bred i bommen och på sidorna.
 
Sadelgjorden är också viktig fick jag lära mig, inte bara för att den ska ge hästen frihet att röra sig utan och också för att hästen har minst lika mycket nerver under magen som på ryggen. Många hästar är väldigt känsliga just där och det kan säkerligen lösa många problem om man skaffade sig en sadelgjord som fördela trycket och inte tryckte just på dessa nerver vid bröstbenet. När vi testade en sådan på Sparkling så blev det en stor förbättring! Vi har alltid haft problem att han haft en "broms" när jag rider men nu var den som bort blåst. I galoppen kände jag mest skillnad, där han själv ville vara i uppförsbacke i varje språng.
 
 
 
Om 6-8veckor kommer min och Saprklings nya Prestige dressyr sadel. Den var tvungen att special beställas eftersom de skulle ändra sätet lite åt mig så den passar oss perfekt. Ska man lägga ner pengar på en fin sadel så ska alla detaljer stämma. Modellen på sadeln får ni veta då.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0