Träning för Anna Blomgren

Idag tränade jag och Sparkling (eller "Sparris" som vi i stallet kallar honom just nu) för Anna Blomgren på Tuna Gård. Det är första gången jag tränar för henne så det var väldigt intressant och roligt att få nya synvinkar och övningar. Anna har jobbat hos Blue Hors Stud, Andreas Helgstrand och nu hos Tristan Tucker i Holland.
 
Först arbetade vi mycket med hans galopp kvalite genom att göra tempoväxlingar. Det var inte samlad galopp → ökad galopp utan mer öka aktiviteten när jag la till skänkeln. Jag fick lära mig en läxa att inte släppa ut honom så han blir lång i formen i växlingarna. Jag måste hålla kvar, få under bakbenen och få honom i uppförsbacke. När jag ökar tempot ska han växa uppåt. Efter ett tag började vi lägga in öppna & sluta i galopp. Sedan gjorde vi skänkelvikningar in till medellinjen ungefär för att sedan rida rakt fram och göra ett byte. Detta var för att förbereda bytena ordentligt och få bogen fri inför den nya galoppen. Det är en grym övning att förbereda ett byte! I skänkelvikningen ska hästen svara för ordentligt för den flyttande skänkeln (man flyttar tills hästen lyssnar och det kan ta allt mellan några galoppsprång till flera diagonaler) och sedan fångar man upp på yttertygeln och rider rakt fram innan man räknar in bytet 1-2-3
 
Till sist tog vi traven där dragläget alltid har varit det svåraste för mig. Men jag fick ett super bra tips som fungerade utmärkt på Sparkling. Man rider lätt öppna längst spåret och varje gång jag känner att vi tappar takten så petar jag till med innerskänkeln tills jag får den reaktion jag vill ha (brukar ta några steg) och då slappnar man av. Det jag vill att han gör i detta läge är att han har tar i med inre bakben. Anna förklarade det som att man lurar hästen lite eftersom när inre bak är aktiverat så följer yttre bak med också. Detta skapade ett väldigt bra flyt och takt. 
 
Anna tyckte jag hade en väldigt fin häst, vilket alltid är trevligt att höra! Jag berättade om vårat mål inför 2016 vilket är att rida YR SM och det trodde hon inte skulle bli några problem. Puuuuhh!
 
 
 

Sparris på träningen för Anna Blomgren idag! 🌱

Ett filmklipp publicerat av Victoria Alina Avellan Ryd (@victoriaavellanryd) Nov 15, 2015 kl. 12:31 PST


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0