LAG-SM GULD

Var ska man börja? Jag är mållös, tacksam och oerhört stolt över mitt lag, mig själv och Brave Heart. Jag är så glad jag fick äran att rida i detta övermäktiga lag som fick en av mina drömmar att slå in. Under varje elitomgång denna höst så har jag och Braven gett allt för att bevisa för oss själva och de andra att det är i detta lag vi hör hemma. Alla gick in i detta med guld i åtanke, jag hoppades men vågade inte riktigt tro. Nu är vi här - med ett SM GULD. Min och Bravens tävlingskarriär är nu över och avslutades drömlikt. 
 
 
Torsdag 29/10
 
I torsdags eftermiddag åkte jag, pappa och Braven till Kungsbacka, Nordhallands Ridklubb. Vi kom dit senare än tänkt pga vägarbeten. Mamma åkte tåg dit och kom faktiskt fram till hotellet tidigare än vad vi gjorde. Natten till fredagen sov jag knappt ingenting eftersom mina föräldrar snarkade i kör (jag hade öronproppar!).
 
 
Fredag 30/10 - Förklass till SM
 
På fredagen gick jag upp vid kl 6 för att gå runt på tävlingsbanan med Braven mellan 06.30-07.00. Vid 12.16 startade jag och Braven förklassen till SM. Han kändes fin på framridningen och inne på banan. Men vi gick in på banan med tanke att han skulle känna på underlaget och checka in allt runt om. Vi satsa inte 100% utan red fina vägar och sparade energi till resterande dagar. 
 
Domare H: 67.692%
Domare C: 67.051%
Domare M: 71.667%
 
Resultatet blev 68,803% vi vann med god marginal. Jag var väldigt nöjd över ritten och resultatet, men vi hade en relativt stor miss som var höger öppna som blev svajig och han sparkade till. Annars hade vi små missar som säkerligen kändes men inte syntes. Jag hade också önskat lite mer lösgjordhet. 
 
På kvällen stod Segersta laget för invigningen. Vi satsade på en roligt underhållande föreställning där vi bjöd på oss själva. Det började med att min pappa och Ellens mamma Anna klädde ut sig till kungaparet och kom in med häst och vagn, de pratade en stund och gav många ett leende på läpparna. Vi i i laget hade klätt ut och till svanar och "dansa" svansjön med dressyr rörelser medans några av våra föräldrar var de fula ankungarna som var lite klumpiga och osynkade haha. Därefter hade vi allsång med "Stockholm Segersta i mitt hjärta". Vi sjöng nog fint med en viss tondövhet. 
 
Efter invigningen som var en success så åt hela team Segersta middag på en fin restaurang i Kungbacka som heter Ester. Det var god mat och det var super trevligt trots att vi alla var trötta. Vi har alltid roligt tillsammans!
 
 
 
Lördag 31/10 - SM dag 1
 
 
Jag hade fått 3timmars sömn natten till lördagen (av samma anledning som natten innan) men det gjorde ingenting för adrenalindet tog över och jag var otroligt taggad och fokuserad. Jag och Braven var först ut i laget och startade vid 12. På framridningen kändes han lite trött, så vi la tid på lösgörande och ca 10min innan start så satte jag tryck i honom. 
 
På banan var han inte riktigt framme för skänkeln. Jag hade velat ha lite mer lösgjordhet i travdelen för vi fick inte till skolorna så bra som jag vet att vi kan. Ryggningen blev sådär. Skrittpiruetterna var grymma och galoppen kändes bra! 
 
Domare H: 68.125%
Domare C: 71.000%
Domare M: 67.625%
 
Resultatet blev 68,917%. Jag var ganska besviken efter ritten för jag hade hoppats på att göra en ännu bättre ritt för laget men resultatet var överranskande bra. Detta resultat räckte till en vinst individuellt. 
 
Som nummer 2 i laget var Ella och Drink Pink och de red på 70.875% trots missar. Ellen och Indiana Joe gick ut som nummer 3 i laget och red på 70.750%. Evelina och Milady G var sist ut i laget och red på 68.417%. Laget vann på 210.542% och med ca 9,5% marginal till tvåan. Jag vann individuellt, Ella vann individuellt, Ellen vann individuellt och Evelina kom 3:a individuellt.
 
 
Söndag 1/11 - SM dag 2
 
Natten till söndagen var hemskast hittils. Jag hade fått mitt eget rum för jag skulle kunna sova. Men först gick min laddare sönder så jag inte kunde sätta väckarklocka och sedan gick brandalarmet på hotellet mitt i natten. Så alla fick utrymma byggnaden. Efter att brandmän och poliser varit där så fick vi tills slut gå tillbaka till våra rum. Den natten fick jag högst 3timmars sömn för jag och Braven var första start för dagen och starta vid 07.30. 
 
På framridningen kändes han jätte fin! Han var energisk och lösgjord. Inne på banan var han sååååå underbar att rida. Vi gjorde nog en av de bättre ritterna vi gjort i vår karriär och hade säkerligen den bästa känslan vi haft inne på tävlingbanan någonsin. När jag skritta av honom så kunde jag inte hålla mig för tårar längre. Det var min och Bravens sista start tillsammans... 5år spelades upp framför ögonen på mig och jag kunde inte sluta klappa min älskade guldponny. 
 
Domare H: 66.795%
Domare C: 65.128%
Domare M: 70.513%
 
Resultatet blev 67,479%. Jag var jätte besviken över resultatet med tanke på vilken fin känsla vi hade under ritten. Det är en bedömningssport så vad ska man göra? I mina ögon förtjänade vi över 70% och de som sett ritten tyckte det också. Vi blev slagna med lite några få poäng och kom 2:a individuellt. 
 
Ella och Drink Pink gick ut som nummer 2 och gjorde en grym ritt och belönades med 73,462%. Ellen och Indiana Joe gick ut som nummer 3 och fick 68.120%. Evelina och Milady G gick ut sist i laget och fick 67,479%. Laget vann denna dag också på 209.061% med ca 5,5% marginal. Jag kom 2:a individuellt, Ella vann individuellt, Ellen 2:a individuellt och Evelina 3:a individuellt. 
 
 
Den som vinner Lag-SM är det lag som fått bäst procent båda dagarna (då räknar man de tre bästa resultaten i lagen varje dag) sammanslaget. Vi fick 419,603% och vann SM med över 15% marginal till silvermedaljörerna. Kan detta vara historiska marginaler? På prisutdelningen kan man snacka rysningar. Jag tror vi alla hade svårt att smälta att vi faktiskt tog guld. Vi har kämpat och tränat hela hösten och vi har haft sådan otrolig sammanhållning och delat många skratt. Guld var vårt mål och vi lyckades! Jag kommer sakna lagtävlingarna och detta underbara team. Tack till Jeanna som tränat oss och Anna Hedbys som varit en fantastisk lagledare! Efter prisutdelningen tävlade Ella och Evelina semi finalen till Friends och BÅDA tog sig vidare till finalen på Stockholms horse show och Ellen vann även sin kür klass. Hur grymma är de inte? 
 
Efteråt blev det det firande med pommac och lagramsor! 
 
"Segersta segersta vi är bäst, vi har varsin vinnarhäst. GO SEGERSTA!"
"Seger seger seger som i SEGERsta!"

 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Elin

Stort grattis!

2015-11-03 @ 16:21:54
URL: http://www.ecbphoto.blogg.se
Postat av: Anonym

Grattis!! Får vi se några filmer? :)

2015-11-03 @ 20:20:24
Postat av: Amanda

Stort Grattis vilket underbart avslut för er! :D Ja hoppas vi får se filmer! :)

2015-11-03 @ 20:29:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0