Träning för Jeanna

Träningen för Jeanna med Sparkly idag gick otroligt bra! Herfsta gård är en så vacker plats precis vid vattnet, bara ett stenkast från Segersta. Vi började träningen i galopp där jag skulle träna på byten. Först vände vi snett igenom och bytte vid mitten, sedan mellangalopp snett igenom - samla ihop - byta innan hörnet och till sist samlad galopp snett igenom - förvänd galopp genom hörnet - byte vid bokstaven A el. C. Detta är ju relativt enkla övningar men vi behövde träna på att tajma varandra i bytena så att de blir precis på hjälpen, så att han inte byter före eller efter mig. Till slut satt dem och han fick en riktigt härlig samlad galopp!
 
Sedan kom vi till traven där jag började med några öppnor. Därefter gjorde vi skänkelvikning över halva diagonalen för att sedan ställa om och göra sluta. Detta gjorde att han fick rejält med flyt i slutorna. Ibland blev han till och med lite över ambitiös och började med passage. Fokus under hela ridpasset var att han skulle vara framme för skänkeln så jag kunde ha känslan "Do less, Less is more".

Älskar verkligen att rida Sparkly, han ger mig en sådan underbar ridkänsla! Han har tre fina gångarter som alla är stora och luftiga. Jeanna tyckte verkligen om honom (definitionen av den perfekta första stora hästen) och tyckte att vi var redo för tävling snart. Det är bara ut och få rutin tillsammans. Efter denna träning är jag fullproppad med motivation och övningar som jag knappt vänta att få träna vidare med. Idag var det sjunde gången jag satt på Sparklings rygg, det ska bli roligt att se var vi är om ett år. Hoppas ni ser fram emot att följa vår resa tillsammans här på bloggen!

 
Sista bilden ♥

Kommentarer
Postat av: Anonym

Gud vilken snygging du köpt! Men är fortfarande väldigt svag för Braven. Han verkar ha det lilla extra i sin personlighet :)

Det ska bli otroligt spännande att följa dig och Sparkle!!

2015-05-16 @ 20:25:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0