Tävling - Roslagens Rid och Körklubb

Vi åkte från stallet redo och klara vid kl 09.15. Både jag och Braven var avslappnade men taggade inför starterna. Han vet alltid vad som är på gång när jag står och knoppar och flätar svansen. Det roliga med Braven är att han älskar att tävla så han i princip springer in i transporten. 
 
På vägen till tävlingen så sov jag i bilen, så när jag vakna upp var vi framme haha. Vi kom till tävlingsplatsen ungefär 1,5timma innan start som var 12.27.
 
 
Klass 1 - Nationell - FEI Lagtävlan
Red fram i ca 45min och han verkade mjuk och fin trots den starka blåsten. Underlaget på framridningen var inte jätte bra eftersom det var väligt djupt... vilket brukar suga energi ur Braven. Så tog beslutet att ta det "lugnt" (red dock igenom vägarna/rörelserna i programmet) tills jag kom till collecting ring där jag gjorde tempoväxlingar, övergångar och tog upp formen. Braven brukar vara extremt känslig för blåst men nu var han så lyhörd och fullt fokuserad på mig (detta brukar inte hända ofta eftersom han brukar vara så irriterad på blåsten och göra luftsprång, vrida rumpan åt alla håll, sparka osv). 
 
På banan var han lydig och energisk. Dock blev det några "missar" i ett enkelt byte, ryggningen och sista halten. Jag var överlycklig att han var så koncentrerad på mig och kändes så fin genom programmet. Dock trodde jag att resultatet inte skulle bli så högt pga missarna. Men jag hade fel...
 
Domare H: 68,590%
Domare C: 69,107%
Domare M: 67,179%
 
Slutgiltiga resultatet: 68,291% och placerade som 2:a!
 
Jag var lite chockad men även sjukt glad att resultatet var så högt! Vi hade nu höjt ett av våra SM-kval, igen! Bravens uppfödare kom förbi vid vår start också, vilket var väldigt roligt. Hoppas hon blev stolt över sin fina uppfödning. 
 
 
 
Klass 2 - Nationell - FEI Mästerksap
 
Vi började rida fram ca 30min innan start som var 15.16. Brukar rida fram längre men eftersom det spöregna och blåste storm bestämde jag mig för att  inte ta ut honom i det hemska vädret. Red fram med täcke under nästan hela framridningen för att jag inte ville att han skulle bli för blöt och kall. Jag märkte hur han hela tiden vred sig för att regnet inte skulle piska i hans ögon. Så tänkte jag "nu är det kört eftersom han inte ens kan gå rakt" men han skärpte sig när vi var på collectingring och inne på banan. 
 
Allt jag kunde tänkta var att detta var bra träning för Braven, för på senaste SM:et var det spöregn och då flippade han totalt. Så mina krav var inte höga under denna ritt, jag var bara glad att han inte var mer i luften än på marken. Han skötte sig verkligen galant och visade vilken stjärna han var. Han gjorde INGEN miss, dock var skolorna lite dåliga för han ville inte riktigt ställa sig pga regnet och blåsten. I galoppen blev han lite loj kanske.
 
Domare H: 69,878%
Domare C: 69,512%
Domare M: 66,220%
 
Slutgiltiga resultatet: 68,537% och placerade som 2:a!
 
Jag var mycket mycket stolt över honom att han skött sig så bra i det dåliga vädret. Så efteråt fick han komma in i transporten med ett varmt fleecetäcke och prisutdelningen blev inomhus för fot (skönt!). Resultatet räckte till att höja vårt SM-kval, IGEN! Vårt SM-kval snitt ligger nu på 70,0815%. Tror även att Domare M var lite grinig mot oss i båda klasserna.. Bedömningssport ;)
 
 Min fina älskling som jag är så oerhört stolt över ♥

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0