Provridning

Som ni vet håller jag på att leta efter en stor häst, därför tänkte jag ta upp ämnet "provridning" med er. Jag har provridit realtivt många hästar sedan jag var liten. Men vad är det viktigaste att tänka på? Ibland kan man vara så förälskad i en häst innan man ens träffat den och sedan bli förblindad när man träffar/rider den. 

Jag måste börja bortse från alla foton och filmer jag stt på hästen innan. När jag kommer till provridningen så ska jag "börja från noll" och sedan checka av min lista:
 
  • Exteriör: Hur ser hästens kropp ut? Bra/dåligt musklad? Dålig benställning? Överbyggd? Hästen ska ha kroppen till sin fördel för det du ska använda den till. 

  • Utbildning: Har hästen den utbildningsgrad du vill ha? Har hästen den kapacitet för det du vill göra? 

  • Temprament: Hur är hästens temprament? Detta ska man kolla i alla situationer - i stallgången, ridmässigt, i hagen, när man leder den osv. Är den snäll/grinig/arg? Alla vill ha olika temprament på sina hätsar. Jag vill ha en häst som är snäll i all hantering men ska lite krut när man rider. 

  • Ridningen: Låt ägaren/säljaren/ryttaren rida hästen först så du får se den från marken.Känn på hästen. Gör skolor, tempoväxlingar och övergångar. Ridningen behöver inte vara jätte avancerad utan du behöver bara visa att du kan rida och hantera hästen. 

  • Känslan: Känslan är det viktigaste av allt! Klickar det mellan dig och hästen? Det ska kännas som du vill vill ha den hästen som bästavän och vill sitta på hans/hons rygg varje dag.

Jag tror det är viktigt att rida hästen i olika miljöer och även se hur den är i hanteringen. Är det en tävlingshäst du vill ha ska du gå in på tävlingsdatabasen och se att resultaten stämmer överens med vad säljaren säger. Om du känner att ALLT stämmer och du är förtjust i hästen så får man diskutera med säljaren om pris och besiktning (på klinik). Jag tycker det är viktigt med besiktning och röntgen, att man får en frisk häst. Det är smart att ta blodprov också, vilken prisklass det än är.Man ska inte heller ta för givet innan att hästen verkligen är frisk och hel, jag har varit med om många gånger att hästen jag velat ha inte gått igenom besiktningen. Jag skulle aldrig köpa en häst som jag inte var 100% hel (eftersom jag vill tävla och rida). 

Många hästmänniskor säger att det är viktigt att provrida minst 10st (eller nått liknande). Vistt det är bra att ha något att jämföra med men jag tycker det är viktigast att du gillar hästen och att ni klickar. Man vet när det känns rätt, följ ditt hjärta. 


Har ni några tips till mig och andra när det gäller provridningar?

 
 

Kommentarer
Postat av: Julia Forsbacka

När jag och mamma letade häst hade vi ofta korsförhör om skador och eventuella olater... ;)

2015-03-12 @ 20:03:36
URL: http://forcebacka.blogg.se/
Postat av: Anonym

Du fick med mycket bra punkter! Det där med benställning och att hästen ska vara lugn och fin att hantera tycker jag är väldigt viktigt. En häst som är grinig och sparkig är inte alls trevligt.. Men sen är det ju så mycket annat som ska passa in också, inte minst ridmässigt.. Man får prioritera rätt helt enkelt :D

2015-03-12 @ 21:29:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0