Gästblogg

Hej! mitt namn är Elin Andersson & jag driver Stall Hästkullen tillsammans med min syster Sara.
Jag är snart 20 år gammal & tog studenten från Vretagymnasiet 2014, så nu jobbar jag heltid på Hästkullen & driver mitt egna företag E.Andersson AB.
 
Jag har tidigare tävlat SM på ponny & SM,NM,Falsterbo Horse Show,GHS,SIHS & upp till 150cm på storhäst under min junior tid.
hösten 2013 så såldes min bästa häst som jag red 150 på till Royne Zetterman, tyvärr kunde inte vi fortsätta säga nej till de pengarna som erbjöds då vi är inga miljonärer & mina föräldrar har vanliga jobb. 
men Geenas försäljning öppnade upp många nya dörrar åt Stall Hästkullen så den kom med något gott med sig.
 
Stall Hästkullen består av två företag, mitt egna som heter E.Andersson AB & min syster Sara & hennes pojkväns företag Tingetorp i Östergötland AB, men idag så tänkte jag rikta in mig på mitt egna.
 
Gården vi bor på hyr vi av Mamma & pappa & den består av 4 bostadshus, 33 boxplatser,en paddock,skrittmaskin & såklart en hel del hagar :) sen så står ett ridhus bygge & fler boxar på G.
Jag har ett eget hus  där jag bor tillsammans med min pojkvän, jag har även en anställd, Ebba som hjälper mig i stallet,rider osv.
 
Just nu har vi 16 hästar som vi tar hand om (jag & Ebba) sen har Sara & Karcsi 15 hästar, utöver hästarna så har vi även 4 hundar,3 katter,8 får & 10 höns.
men av de 16 hästarna vi har så äger jag själv 7 av dem & så äger jag en halv tillsammans med Ebba & en halv tillsammans med Mamma, resten av hästarna är här på försäljning,utbildning,inridning osv.
 
Stall Hästkullen startades årsskiftet 2012/2013 av mig & min mamma, då gick jag fortfarande i skolan så vi hade det i en mindre skala med ca 12 hästar, dock var det tufft att både gå i skolan,ta hand om hästarna, rida & sen tävla nästan varje helg. det blev skolan som blev lidande för min del, men hösten 2013 så flyttade min syster hem tillsammans med sin pojkvän efter att ha jobbat i  två år  i Tyskland på Schöckmöhle & då utvecklades företaget & vi hade tid att ha fler hästar & ta imot fler hästar.
 
Nu är Stall Hästkullen ganska igenkänt & vi har sålt ca 100 hästar. bara i år har vi sålt ett 20 tal hästar redan. 
vi sammarbetar med några andra företag som Charlies,Ydregrinden & Stall Bommedal, men vi letar alltid efter fler företag som vill bli en del av Stall Hästkullen för att kunna utveckla verksamheten ytligare.
 
Men hur är det egentligen att driva ett eget företag som 20åring? 
Jo det är mycket jobb, vi sköter allt såsom mockning,utsläpp,ridning, alla fodringar, fixar underlaget i paddocken & skrittmaskinen, sen så sätter vi även väldigt mycket staket & framförallt lagar saker som går sönder.
utöver allt de praktiska jobbet så är det ju även en hel del pappers arbete, med fakturering,annonsering, prata med kunder& allt annat som hör till. dygnet har ofta alldeles för få timmar!
 
I början så jobbade jag även som personlig assistent ett par kvällar i veckan men nu jobbar jag enbart med hästarna och det räcker gott & väl!
 
Drömmen är väl alltid att få rida de riktigt stora klasserna & bli ännu bättre. just nu har jag iaf 4 hästar som går upp till 130cm & 2 jag ska rida 140cm på inom kort, sen har jag även två 5 åringar som planen är att försöka få till Falsterbo.

Sen har jag även ett avelssto som jag avlar lite vid sidan om, fick ett föl förra året & får ett föl i år. sen nästa år ska jag betäcka både mitt nuvarande sto & min tidigare junior häst & första storhäst. men aveln håller jag lite vid sidan om, som en hobby typ :) 
min andra hobby är väl min lilla blogg där jag uppdaterar lite halvdåligt & halv seriöst men det är kul att skriva & samtidigt som en dagbok till mig själv! den heter iaf Nellasella.blogg.se, sen besök gärna vår hemsida http://www.stallhastkullen.n.nu/ . Behöver du hjälp med antingen försäljning,inridning,utbildning eller vill du bara att vi rider & tävlar din häst så tveka inte att höra av dig.
 
Vi må vara unga men med mkt goda referenser från ridsports Sveriges största profiler & jag tror & hoppas att Stall Hästkullen kommer bli något stort i framtiden. 
Sen finns jag även på instagram (Eeliinanderssson) & facebook (Elin Andersson).
Jag svarar gärna på frågor om det är fler som planerar att starta företag som ung & vill ha tips & idéer eller bara vill veta mer om hur vi gick till väga! 
 
Med vänlig hälsning Elin Andersson, Stall Hästkullen
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0