Gästblogg

Hej jag heter Anna Borefur och jag är 20 år gammal. Jag bor i Rogberga som ligger utanför Jönköping. Där bor jag med min Sambo Tommy, vår Hund Molly och min fjordhäst Ronja's Maj-Vår som kallas "Maya" till vardags. 2014 tog jag studenten från Tenhults naturbruksgymnasium och jag är utbildad Professionell hästskötare. Jag jobbar nu på Tenhults Naturbruks gymnasiums hästanläggning Riddersberg där jag är hästskötare och stallskötare. Jag brinner verkligen för hästar och att jag kan kombinera jobb och mitt intresse är helt fantastiskt. På mitt jobb har vi 16 halvblods hästar, 6 travhästar och 2 ponnyer. Men Jag själv är helt såld på fjordhästar!
 
Bild från lokal dressyr tävling i Värnamo med laget div 2
 
Jag köpte min första egna häst när jag var 16 år gammal. Ett fjordsto på 4 år som inte var utbildad, så som att hon kunde inte fatta galopp, hon var inte skolad i longering, inte hoppad under ryttare, inte inkörd, ja ni hör ju själva. Men det gjorde mig inget. Jag hade inget intresse för tävling eller träning utan jag ville bara ha min gula fjordhäst och ha riktigt roligt med. Men med tiden visade det sig att min busiga 4 åriga fjording älskade att arbeta! Ovasett gren. Dressyr, hoppning, terräng ridning, arbeten från marken ja you name it. En vilja av stål och så sammarbetsvillig! Så vi började träna för Anne Eriksson som är hopplärare på Tenhults Naturbruksgymnasium.
 
Bild från en terrängträning sommaren 2014

Framgång efter framgång och den utvecklingen som vi tog var otrolig. Maya var otroligt snäll och något jag och mina föräldrar väldigt gärna ville var att kunna köra henne. Inkörd var hon ju inte och vi hade aldrig kört in någon häst tidigare. Men vi provade och Maya var lika cool som alltid och stolt som en kung drog hon vagnen varje gång vi selade och spände för! och idag är det en av de roligaste saker Maya vet! Öronen är bara framåt under varje körtur och hon är hur cool som helst när vagnen är bakom och hon är riktigt modig!
 
Bild från Vår fösta lokala hopptävling i Tranås LD.

Vi utvecklades snabbt och när vi väl började träna för tränare så växte ju självklart ett tävlingsintresse fram! Vi började med pay and jumps och klubbtävlingar. Men att tävla lokalt var något jag alltid drömt om. Så jag tog grönt kort och skaffade licens till både Maya och mig. Sedan var det bara att börja. Vi har tävlat dressyr på lokal nivå i ett år nu upp till LB, och vi har startat 1 lokal hopptävling LD och fler kommer det att bli!
Vårt mål i år är att kvala till den öppna dressyr klassen på fjord sm. Självklart är vårt mål att något år delta i SM klassen i dressyr på fjord SM men vi är inte riktigt där än. Så vi tar den övning vi behöver och har realistsika mål. Maya som hon kallas till vardags heter egentligen Ronja's Maj-Vår och är född 2007 och hon är efter e. Ronja's Ben-Hur och u.Ronja's Mata-Hari. Ni kan följa vår resa och utveckling på min blogg här http://annabborefur.blogg.se/
 
Bild från en körtur med maya och min pappa.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0