Tävling med Sparkling

Min och Sparklings debut på tävlingsbanan var förra helgen (6/6). Det var på ett ställe jag aldrig varit och jag kommer aldrig åka dit igen. Vägbeskrivningen var fel, framridningsbanan var inte riktigt fixad (tävlingsbanan var stor och bra underlag) och jag tyckte domaren låg mycket mycket lågt, den som vann hade endast 64%. Jag och Sparkly gjorde en helt okej ritt men med en hel del kommunikationsmissar. Poängen låg mellan 0-8, vi tappade mycket på att få 0poäng på en övergång "samlad höger galopp - samlad trav - samlad vänster galopp". Jag var nöjd med ritten och jag red med ett leende på läpparna hela tiden. Resultatet blev 58,08%. Min första tanke var: WTF. Ritten var värd rejält mycket mer och vi skulle definitivt fått ett kval till MsvB. Jag tänker ALDRIG åka dit denna domare dömmer igen. Hon skrev att han var "hackig" i sina rörelser, det är han verkligen inte. Jag var väldigt besviken över resultatet, skulle helst velat åka hem utan att ha sett det för det förstörde min känsla lite. Ibland hatar jag bedömnings sporter. Denna domare skrev ingenting positivt och var överdrivet snål. 
 

 
Min och Sparklings andra tävling tillsammans var igår (13/6) på "hemmaplan", vilket är på min klubb Segersta. Dock hade Sparkly aldrig varit där förut. Jag fullkomligt ÄLSKAR denna anläggning: underlaget, människorna, omgivningarna, domarna de tar dit m.m. 
 
När vi gjorde i ordning honom inför framridningen så sprack min sadelgjord... det har aldrig hänt mig förut så jag hade ingen extra med mig därför sprang jag in i stallet och lånade en. Detta gjorde att min tid till att rida fram blev ganska mycket kortare än tänkt. På framridningen var han lite loj men mjuk och fin i handen. Så gjorde massa övergångar och tempoväxlingar som är standard. Red igenom delar ur programmet och satt tryck i honom. 
 
På banan känns det som han växer två storlekar för han vet att "det är nu det gäller". Plötsligt var han i uppförsbacke och framme för skänkeln. Under denna ritt hade jag ett leende på läpparna igen! Man känner att han tycker detta är lika roligt som jag för han får sådan POWER. Jag var riktigt nöjd över ritten trots att han blev lite spänd i skritten, slutorna blev dåliga och vi inte fick till de där övergångarna "samlad höger galopp - samlad trav - samlad vänster galopp" nu igen. Jag visste att denna ritt skulle räcka till ett kval till MsvB men med tanke på hur lite procent vi fått under första tävlingen var jag osäker. Pappa kom gående lite snokörat mot mig med protokollet (jag kan inte kolla på Equipe = blir för nervös och tror det ger otur haha) så jag trodde att resultatet var dåligt. Resultatet blev 71,915% och VINST. Nästan 7% från tvåan. Detta fick vi trots två 5poäng i protokollet. Känns som vi fick visa vad vi gick för denna tävling - efter ca 4veckor tillsammans. 
 
Fick oerhört många fina kommentarer för min fina häst, från domaren, skrivaren, Mads och fler.  Gud vad glad jag blev! Kommentarerna var: "Jäkligt fin häst", "Otroliga gångarter", "Han har inte bara en riktigt bra gångart utan han har tre" m.m. Nu är vi taggade till att ta nästa kval till MsvB. 
Denna häst ♥

Kommentarer
Postat av: Ellen

Wow! Ni passar verkligen bra ihop och sjukt bra jobbat efter så kort tid tillsammans. Grattis, tror ni kommer ha en framgångsrik och rolig resa framför er!

2015-06-15 @ 14:36:35
URL: http://ellenshorselife.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0