Det här är eliten

SHIT vad jag är fullproppad med inspiration efter 5dagar på Segersta. Efter åtta ridpass med antingen Jeanna eller Mads och ett yoga pass så skriker min kropp av träningsverk och skavsår. Jag har fått en helt ny syn på dressyr och min egen ridning. 
 
Dag 1: Kom till Segerstas fina anläggning redan på söndag förmiddag, först av alla kursdeltagare. På eftermiddagen tränade jag båda för Jeanna - hästarna precis efter varandra så det var bara att sitta upp, sitta av, sitta upp och sitta av. Hästarna kändes lite stela och inte riktigt framme för skänkeln, detta blev bättre mot slutet.
 
Dag 2: Träna Braven för Mads. Fokuset låg på att hans kulle vara framme för skänkeln, för vanligtvis blir han arg när han själv inte får bestämma tempot. Hela anläggningen eka när han ropa "öka, öka, ökaaaaaa". I slutet av passet blev han bättre men inte helt bra. Mads tyckte att han hade utvecklats något enormt sedan han såg honom senast, vilket var grymt roligt att höra! Sparling tränades för Jeanna där vi gjorde mycket speed control på min lata och starka häst. Han blev kvickare i slutet och mycket bättre i handen.
 
Dag 3: Träna Sparkling för Jeanna, hon lånade ut ett kandar till oss eftersom jag själv inte äger något än. JÄKLAR vilken skillnad det blev, han "skärpte" upp sig och blev otroligt fin. Vi tränade byten detta ridpass.. först var det bara ett galoppombyte, sedan i vart femte, vart fjärde, vart tredje och till sist i vartannat. Jag som aldrig gjort detta förut blev helt lyrisk - det bara lyste av mig av glädje. Detta var bästa passet på Sparkling hittils. Braven tränades för Mads igen och slitet under dagen innan lönade sig verkligen! Det blev en del "öka, öka, ökaaaaaa" men han svarade jätte bra för skänkeln samt hade super bra och stadig form.
 
Dag 4: Endast Sparkling blev tränad denna dag. Vid kl 7.15 för Jeanna. Det blev en tidig morgon för hon skulle åka till Danmark och hjälpa några elever på NM. Jag kände på Sparkly att han hade träningsverk men han tog ändå i för kung och fosterland i slutet. Med Jeannas hjälp fick vi fram en otrolig trav ur honom. Lite piaff och pasage gjorde vi också lite omedvetet haha. 
 
Dag 5: Endast Brave Heart blev tränad för Mads. I början gjorde vi mycket lösgörande som han tyckte skulle vara den perfekta uppvärmningen för Braven. Det var mycket ställa, låg och rund form, övergångar och ut i hörnen. Sedan kortade jag upp honom och gjorde några tempoväxlingar i galopp som han svarade super bra på på. Vi red igenom vårt Kür program och Mads tyckte det var ett väldigt komplicerat program men riktigt riktigt bra! 
 
 
Under dessa dagar hölls två clinics som var väldigt lärorika. Mycket handlade om att ryttare idag ger sina hästar för lite beröm, för det enda som motiverar hästen är just beröm. På den sista clinicen sa Mads något som verkligen satt sig på min hjärna: "Jeannas häst Dan Brown är en bra häst. Den har bra gångarter och dess kropp är bra byggd. Dock har den inget out of the ordinary. MEN Jeanna tror verkligen på den hästen och är övertygad om att den kommer bli jäkligt bra. Just därför kommer hon lyckas med den. För att hon tror på honom." Jag tyckte det var väldigt inspirerande, att om man tror på sig själv och sin häst tillräckligt mycket så kan man lyckas. 
 
Det här är eliten - the best of the best. Det finns en anledning varför de har så många framgångar. Jag är stolt att kalla dessa två mina tränare och att tävla för Segersta Sportryttare. Efter dessa dagar har jag blivit påmind att dressyr är otroligt vackert och det är fan det roligaste jag vet. Nu är jag ännu mer motiverad att lyckas --> mot toppen!
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0