Hur håller man sig lugn på tävling?

 
 
När jag ska tävla så tycker jag det viktigaste är att HA TID. Gå upp extra tidigt bara för att ha gott om tid på dig, det kan faktiskt hända situationer på vägen som kan påverka din tidsplan. Kommer du i tidsnöd så kommer du definitivt bli stressad, vilket är det värsta som kan hända inför tävling. Att packa rätt utrustning och allt du behöver för en tävlingsdag/meeting är också viktigt, så skriv en "kom ihåg lista"så att du vet att du har med dig allt. 
 
När jag är framme på tävlingsplatsen (endags tävling) så brukar jag ha ca 2tim innan start. För att visa veterinärintyg, kolla anläggningen, tävlingsbanan och framridningsbanan. Planera din famridning detaljerat och gå igenom programmet några gånger i huvudet. Jag brukar sätta mig ner någonstans, stänga ögonen och se mig själv rida, så felfritt att jag skulle få 100% (detta gör jag även kvällen innan jag somnar). Din mentala inställning är extremt vägande för hur det ska gå. Positiva tankar, bra självförtroende och 
 
Jag rider fram i 45-55min innan min starttid. Det beror på hur Braven kändes dagen innan. Det bästa sättet att hitta den perfekta framridningen är att lägga upp den med din tränare. Ni två känner hästen och vet hur den ska bli riden. Det kan hända att även att framridningen du har planerad inte passar din häst för dagen, då måste du ha några back up plans. Kanske 15min innan start så tar jag bort lindor, boots osv. Jag tar på min min kavaj och dricker något. Jag skrittar en stund och sedan plockar jag upp tyglarna och spänner bågen. Jag tycker att det är smart att rida delar av de rörelser/vägar som ingår i programmet nån gång under framridningen. Jag älskar även att lyssna på musik, jag har en egen spellista på spotify som är till för tävling, det hjälper mig att slappna av. 
 
När du är i collectingring så är det viktigaste att andas och se till att du har din häst mellan hand och skänkel. Känslan du ska känna är att detta är lätt och roligt. Du ska visa upp dig och din hästs harmoni och samarbete. Väl inne på banan så måste du ANDAS. Det hjälper dig att koncentrera dig och vara mer i nuet. Gör du något misstag så måste du släppa det fort och fokusera på nästa rörelse. I dressyr kan man inte vara långsint. Din häst påverkas starkt av dina känslor och humör. Hur ska hästen vara ha fokus på dig om du inte är i nuet eller är långsint? 
 
Går inte hästen som du tänkt dig inne på tävlingbanan så är det inte hela världen utan gör det bästa av situationen. Min gamla tränare Hans Westergren brukade alltid säga "upp med händerna och visa tänderna". Det funkar alltid. Man vet aldrig vad som kan hända inne på banan, hästen kan bli rädd eller övertaggad m.m. Ta det lungt och andas. Det är aldrig hästens fel, han/hon vill alltid göra sitt främsta för din skull. Visst, du kan få bli besviken/arg/ledsen en stund men sedan får släppa det och gå vidare. Det är bara att fortsätta tävla och aldrig ge upp. Med mer rutin så släpper nervositeten och du blir mindre stressad. 
 
Nyckeln till att lyckas inne på banan:
  • Kom ihåg lista
  • Ha gott om tid
  • Bra mental inställning
  • Planera din framridning
  • Gå igenom programmet i huvudet
  • Ha "back up plans"
  • Kom ihåg att ANDAS
  • Var inte långsint
  • Lev i nuet
Hoppas du fick svar på din fråga! :)
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0