träning på segersta

Imorse gick jag upp kl 6 för att hinna gör mig i ordning samt borsta, linda och lasta hästarna in i transporten för att vara på Segersta vid 10. Började med att träna Sparkling på anläggningens fina utebana. Samtidigt red deltagare från Mads kurs. Sparkly kändes fin från början, framme för skänkeln och alert men när vi hållt på ett tag så blev han väldigt trött.. antagligen för att det var både avsträngande träning och väldigt varmt. Detta resulterade att han inte lyssnade för mina framåtdrivande hjälper och speciellt inte för höger skänkel. Vi red igenom delar ur programmet MsvB:4: enkla byten & byten på kort diagonal, öppna längst halva långsidan - halvcirkel - sluta på medellinjen och skrittpiruetter. Dagens lärdom på Sparkling: jag ska knappt hålla i kandar tygeln, den ska vara så lös att den nästan glappar men den ska inte glappa.
 
Sedan var det dags för Braven. Han var helt magisk från början till slut. Lösgjord, känslig och positiv till arbete. Vi red en hel del förvänd galopp, ökningar i galopp för att checka att han var framme, skrittpiruetter, travökningar, öppna & sluta. Efter lite tjatande fick jag in  i huvudet att jag måste hålla i höger tygel mer än var jag gör om ställa mer åt höger i höger varv för att få igenom honom ordentligt. Jeannas ord: Han är i formtopp och jag har aldrig sett honom så fin. 
 
Nu på kvällen har jag varit hemma och tagit det lugnt och även varit ute på powerwalk i 1,5tim. Godnatt!
 
 




Kommentarer
Postat av: Ebba

Jag måste bara fråga, varför rider du på kandar? Man får ju tävla på träns. :)☺️

2015-08-24 @ 20:14:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0