Fjord-SM 2014 dag 2 & 3

Fredag 25/7-14
 
Den här dagen var den viktigaste klassen för mig och Roxi, SM i dressyr (LA:1). Mitt mål för tävlingen var att bli juniormästare och bli placerad. Vi gick upp tidigt på morgonen för att göra Roxi iordning, skölja av henne och putsa lite extra. Om man inte kan vara bäst så kan man vara snyggast, right?
 
Framridningen var i ridhuset som tur var för där var det svalt. Satt hörlurarna i öronen och red till min favoritmusik. Roxi kändes pigg och mjuk, helt perfekt. Kände verkligen hur jag hade henne framför mig och att hon lyssna på min minsta hjälp. Startade kl 11.16, så det hade redan hunnit blivit varmt. Innan vi gick in på banan så börjde jag mig ner och hade ett litet pepptalk med Roxi. Det var ju våran absolut sista dressyrtävling så jag var ju känslomässigt instabil, haha. För mig spelade det inget roll hur det gick, hon har kämpat för mig under alla dessa år och nu skulle hon få gå in en sista gång med mig och bara ha roligt. Och det hade vi. Hade ett leende under hela ritten. Vi gick in och gjorde en av de bästa ritterna vi gjort. När pappa kom med protokollet så sa jag "Vill jag se eller vill jag inte se? Om det är dåligt så vill jag inte se det. Jag vill ha kvar min känsla och inte låta procenten förstöra det". Pappa bara log och sa att jag nog skulle kolla vad jag fått. Resultatet blev 68,289% och just då låg vi i ledning och gjorde ett bra tag. 
 
Som sagt var jag känslomässigt instabil och började gråta. Lyckotårar förstås. De bara rann och jag kunde inte stoppa det. Jag kan inte förstå hur vi lyckas höja vårat bästa resultat i LA:1 med 3%. Domarna var ganska ojämna också, de låg på 68,158%, 70,789% och 65,921% (tre domare). Ringde till min tränare och fick till och med henne att gråta. Hon har varit med hela vägen från mitt första SM till nu, och kunna avsluta det på bästa sätt är obeskrivligt. Vi kom 4:a i SM och blev juniormästare!
 
Det bästa med att vara juniormästar iår vad att vi alla fick rosetter. Jag var ju bästa junior så jag fick segertäcke och första plats rosetter (en från Svenska Fjordhästföreningen och en från Stuteri Kry). Vi juniorer fick vårat eget ärovarv med mig i täten. Red så långsamt i början att de andra fick trava, haha. Men sedan fick hon dra på lite. Grymt att även tre juniorer placerade sig i SM klassen, har nog aldrig hänt förut.
 
 
 
Lördag 26/7-14
 
Sista dagen för mig på Fjord-SM trots att det håller på en dag till. Vi skulle starta för skojs skull i 70cm i stilhoppning (som ingick i lilla cupen +dressyren i förrigår). Det gick ju bra för oss på stilhoppningen på NM 2011, vi kom 2:a av ca 60starter. Men man kan ju inte leva på gamla meriter. Med tanke på att jag inte hoppat Roxi seriöst på ett år så gick det väldigt bra. Vi kom runt och var nöjda. Jag tror jag aldrig kommit runt en hoppbana så lätt som vi gjorde idag, allt bara flöt på. Men domaren som bedömde tyckte inte samma sak, men det orkar jag inte bry mig om. Jag och Roxi blev felfria och hade enormt roligt på vår sista start tillsammans. Vi fick också rida ett till ärovarv för vi placerade oss 4:a i lilla cupen! Shit vad jag älskar min fina fjording.
 

Kommentarer
Postat av: Östmans

Stooooort grattis till superfina resultat!! Vi har med spänning följt er via bloggen och känner oss galet stolta ❤️ Shit vad ni levererat!!!

2014-07-27 @ 10:55:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0