Tävling - Självförtroende

Så här nära SM är det väll passande att man pratar om självförtroende. När jag gick mina lektioner i Mental träning i skolan så pratade vi mycket om just det. Jag tror att detta spelar stor roll i ridningen och tävlandet på häst.
 
Självförtroende - handlar om att kunna prestera (mål och handlingar). Jag tror att nyckeln till att ha bra självförtroende är att ha mål att sträva efter som du vet inte är helt omöjligt att uppnå, genom att uppnå dessa mål bygger du upp självförtroendet. 
 
För att nå toppresultat i ridning så krävs det att ryttare och häst fysiskt och psykiskt förberedda inför den uppgift de ställs inför. Vi ryttare måste träna vår mentala styrka för att kunna fokusera och leverera i pressade situationer. Den mentala delen är precis lika viktig som den tekniska träningen på hemmaplan. En ryttares stabila stabilitet är viktigt i ett framgångsrikt koncept. För att bli mentalt avslappnad på tävling krävs det självförtroende, som byggs upp på hemmaplan. På träning måste du känna "yes, det här kan vi!". Om en klass blir för svår för häst och ryttare så blir ryttaren spänd = hästen blir spänd (låg tilltro på sin egen förmåga och de upplevda kraven är höga). 
 
På tävling vill man hitta något som kallas för "flow". Flowupplevelsen är beroende av att ryttare uppfattar sin egen skicklighet som relativt hög (högt självförtroende). Man blir så uppslukad av det man gör att man glömmer bort världen runt omkring sig och ens handlingar blir spontana. Det handlar mycket om att leva i nutet och inte låta omgivningarna störa dig. Samtidigt måste du se allt som en utmaning så att du inte "feg rider".
 
För att nå framgång måste ryttaren acceptera sina brister och analysera dem. Det är lätt att skylla på hästen eller yttre omgivningar. Vet själv att jag har skyllt på Braven för att han varit rädd för något men det är troligtvis min brist på fokus, ibland kanske han faktiskt blivit rädd men det borde inte få förstöra mitt fokus. Sådant måste försvinna från mig och många ryttare. 
 
Så min slutsats för att nå framgång är:
  • Fokusera och få "Flow"
  • Ha gott självförtroende och vet att du klarar av uppgiften du ställs inför
  • Se allt som en utmaning
  • Ha en plan för hur du ska rida och rid den avslappnat
  • Kom ihåg att andas ordentligt
 

Kommentarer
Postat av: Therese

Så ung och så klok ! :) Häftigt !! :D

2014-08-12 @ 13:19:10
URL: http://dorseen.wordpress.com
Postat av: Felicia

vilken fin häst och bra skrivet! :)

2014-08-13 @ 20:52:02
URL: http://icelandichorsebeauty.blogg.se
Postat av: Neapocalypse - ・゚♥ ✞ - alternativ blogg & hästblogg ♥

Jättebra inlägg! Det där med självförtroende är så himla sant; en riktig ledare måste ha självförtroende och om man har det och är en riktig ledare kommer hästen bli lugn och ta rollen som "följare" och allt går finfint! Det är när man inte har självförtroendet och hästen måste bli ledare som det kan bli knas!

2014-08-13 @ 20:53:57
URL: http://neapocalypse.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0