Mina värderingar

Nu ska ni få läsa min uppsats om mina värderingar i ämnet Mental träning. Jag skrev den på några få timmar bara så svenskan är inte så utvecklad och det kan finnas några konstigheter här och där. Den blev heller inte speciellt lång. Men jaja.. :)


 

Mina värderingar

 

Mina fem viktigaste värderingar i livet är kärlek, framgång, glädje, frihet och leva till fullo. Dessa är mina drivkrafter i livet.

1) Kärlek

Det viktigaste för mig är kärlek. Jag prioriterar min familj, mina hästar och mina vänner framför allt. Kärlek är min största drivkraft och livshunger. För mig är det uppenbart att människor behöver kärlek. Utan kärlek kan vi inte vara helt lyckliga.

 

2) Framgång

Jag tävlar och tränar mycket i dressyr (ridsport). Mina mål är inte små, men jag vet att jag kan lyckas om jag bara har viljan. Jag anstränger mig hårt varje dag för att nå dem.

I ridsporten går inte allt alltid som på räls, det är inga maskiner vi rider på utan levande varelser, de har dåliga dagar precis som vi människor. Man får räkna med mycket motgång för att nå framgång. Mitt hjärta tillhör den här sporten, därför kan jag hitta motivationen att kämpa vidare när det blir tufft.

 

3) Glädje

Jag älskar att vara glad och att skratta. Det är sällan en dag går utan att jag har fått några skrattanfall. Det är en av de saker jag gillar mest med mig själv. Jag skrattar hela tiden och vill sprida glädje. Det bästa jag vet är att få andra att le och skratta.

 

4) Frihet

Värderingen ”frihet” tänkte jag inte själv ut, utan det var min pappa som sa att det var en stor del av mig. Jag insåg snabbt att han hade rätt. Jag respekterar alla och deras åsikter men jag står för var jag tycker och är inte rädd för konflikter som rör det jag brinner för. Ingen får bestämma över mig eller mitt liv.

 

5) Leva till fullo

Jag är en person som vill ta vara på livet, därför brukar jag alltid tänka ”You only live once”. De personer som känner mig bra, brukar beskriva mig som galen. Själv skulle jag säga ”hög på livet”. Jag vill leva mina dagar som de var den sista och inte känna ånger över att jag missat något i livet. 

Vi vet ingenting om morgondagen. Vi kan aldrig veta vad som skall hända. Men en sak jag har insett är att vi måste leva livet, vi måste få njuta och inte bara känna pressen av måsten. Vi bör verkligen njuta av världen.

   

Jag lever i stort sätt i enlighet med mina värderingar. Kärlek är det viktigaste i mitt liv men ändå så tillbringar jag mer tid och energi på min framgång vad jag gör med min egen familj. När jag kommer hem från skolan måste jag direkt till stallet, där är jag 2-4timmar och när jag kommer hem igen måste jag äta snabbt och sedan göra mina läxor. På helgerna är jag antingen borta på tävlingar eller träffar kompisar. Jag hinner aldrig umgås med min familj. Under den här uppgiften blev jag medveten om att jag måste spendera med tid med mitt eget kött och blod. De är trots allt dem jag prioriterar först, så jag borde dela fler stunder med dem. 

 

Jag har många kort- och långsiktiga mål när det gäller min ridning. De strävar och kämpar jag efter att nå varje dag. Enligt mig så prioriterar jag mina mål väldigt högt, dock aldrig framför kärlek. Mina mål är oerhört betydelsefulla för mig av den orsaken att jag blir lycklig av att uppnå en målsättning.  Det får mig att känna som jag kan klara vad som helst i livet om jag bara sätter manken till.

 

Mina värderingar är mina vägvisare för mina handlingar, åsikter och attityder. De är drivkraften till mitt beteende och min grundpelare för min självkänsla. Vissa av mina värderingar var lätta att sätta ord på eftersom jag visste om dem, men vissa var dolda för mig trots att de var synliga för andra. Bara av att bli medveten om mina värderingar gör det lättare att prioritera, ger något att styra efter och jag kommer snabbare dit jag vill. 

 

Kommentarer
Postat av: Olivia Gustavsson

Superbra inlägg verkligen! intressant att läsa!!

2013-09-13 @ 15:03:23
URL: http://oliiviiagustavsson.blogg.se
Postat av: Sara Ekman

Bra inlägg :)

2013-09-16 @ 17:03:48
URL: http://aamaziing.blogg.se/
Postat av: Emelie T

Bra skrivet!! :)

2013-09-16 @ 17:08:25
URL: http://emelietornvall.blogg.se
Postat av: F E L L E M U N K

fin blogg!

2013-09-16 @ 17:09:07
URL: http://www.fellemunk.blogg.se
Postat av: Thea

Sanna ord, verkligen!

2013-09-16 @ 17:10:35
URL: http://theasspace.blogg.se
Postat av: Bohemhoe

Superfint att läsa!

2013-09-16 @ 17:13:40
URL: http://bohemhoe.blo.gg/
Postat av: daniela

det där citatet är så jävla bra!

2013-09-16 @ 18:07:56
URL: http://ddanielas.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0