Introduktion tävlingspsykologi

Ibörjan av Augusti lovade jag att jag skulle börja skriva inlägg här på bloggen om hur tävlingspsykologi och mental träning kan användas för att nå framgång inom hästsport på alla nivåer. Jag kommer ta upp koncentration, självförtroende, målsättning och hur man minskar sin tävlingsnervositet. Men också saker i vardagen, som stress, värderingar (den delen har jag redan gjort) m.m. Jag kommer inspireras av boken "bäst till häst" och mina lektioner i skolan i ämnet Mental träning.
 
 

Indrouktion Tävlingspsykologi
 
Jag blir alltid nervös när jag ska tävla.
Varför går min häst bra på träning och inte på tävling?
Jag kan aldrig lyckas på tävling - Det kommer aldrig gå.
Vad duktiga alla de andra ryttarna verkar.
Ska hon tävla här.. åh nej då har jag inte en chans..

Har du någon gång tänkt såhär? Jag vet att jag har det. Hur får vi bort de här tankarna och hur ska vi kunna prestera som bäst på tävling? Det är nämligen så att vi lägger ner otroligt mycket tid på att träna vår häst men på tävling sänker vi oftast prestationen. Jag tror vi förstör för oss själva genom att inte vara koncentrerade på rätt sak, våra rutiner håller inte på tävling så vi blir stressade eller så blir vi så nervösa att vi inte kan fungera normalt. Det finns många fler faktorer som har en medverkande kraft. 
 
På tävling är det du och hästen som ska samarbeta. Om du inte gör din del, blir det ännu svårare för hästen. Han/hon kan inte förberda dig inför tävling. För ärligt talat begär du som ryttare att hästen ska prestera och göra allt åt dig medans du bara sitter där. Nej nej, det är ditt jobb att förebereda hästen inför tävling så att allt fungerar på träning innan du kommer till en tävling och det är ditt jobb att förbereda dig själv mentalt. Jag tror att det är så att om vi ägnar lite mer tid åt att träna oss själva mentalt så kommer samarbetet med hästen fungera mycket bättre.
 
Hästarna är duktiga på att känna vårat kroppsspråk, vårat tonfall och våra signaler. De kan lätt räkna ut om vi är arga, ledsna, glada osv. Om vi ryttare blir annorlundare på tävling mot hur vi brukar vara vanligtvis blir det svårare för hästen att förstå oss i en tävlingssituation. 
 
Oavsett vilken nivå du är på och vad du har för mål, så vill du ändå prestera så bra som möjligt och visa upp ditt och hästens samarbete. Jag vet själv hur frustrerande det är att aldrig få till de där prefekta ritterna på tävling. Det kan knäcka den ivrigaste tävlingsförespråkare. Vill du få till bra ritter på tävling, vara nöjd och ha roligt med din häst? Så tror jag att du definitivt kan ha nytta av mental träning.
 
Jag kommer ta upp dessa saker:
 
Nervositet - hitta den bästa spänningsnivån för tävling
Koncentration - hur koncentrationsförmågan kan förbättra det du gör
Målsättning - hur bra mål kan hjälpa dig att prestera på tävling
Självförtroende - viktig förutsättning för att lyckas
 
 

Kommentarer
Postat av: Annika

Grymt fin häst!!

2013-09-21 @ 13:57:27
URL: http://blogofphoto.webblogg.se
Postat av: Ida Barsk - Sveriges Nordligaste Hästblogg

Intressant! Ligger en hel del i det du säger.. här ska jag kika in oftare :) Grymt snygg häst har du också!

2013-09-21 @ 23:22:54
URL: http://idabarsks.blogg.se/
Postat av: Erika Andersson

Jag längtar efter att läsa inläggen under den här kategorin vickis!!

2013-09-22 @ 18:25:02
URL: http://eadressyr.blogg.se
Postat av: Erika Andersson

Jag längtar efter att läsa inläggen under den här kategorin vickis!!

2013-09-22 @ 18:25:03
URL: http://eadressyr.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0