Tävlingen i Eskilstuna

FEI Lagtävlan - Brave Heart
 
På framridningen var det väldigt mycket hästar och alla höll inte koll på varandra. Därför blev det väldigt rörigt och det gjorde att Braven blev spänd och även jag. Det var den första nationella tävlingen för 2013, så jag var riktigt nervös, mycket mer än vad jag brukade. Han var lydig och så men det får verkligen inte att rida honom när han blir spänd och stressad. Man ser inte så mycket på honom när han är på det viset, men det känns otroligt bra när man sitter på.
 
På banan visste jag att vi inte skulle få det bästa resultatet med tanke på hur framridningen hade varit. I början av programmet glömde jag bort var jag skulle rida, jag bröt av till skritt och var tvungen att tänka.. Men jag kom på det sen och red vidare, som tur var så gjorde jag ingen volt eller nått annat så jag fick ingen felridning. Inget moment blev lyckad förutom de enkla bytena som jag faktiskt blev väldigt nöjd med. 
 
Domare H: 65% C: 66,67% M: 66,79%. Resultatet blev 66,165% och vi blev placerade 9:a. Det är skönt att veta att vår lägsta nivå är ganska hög ändå. Ritten var relativt dålig men vi fick bra betalt. Jag var lite besviken, men jag bestämde mig för att lägga det bakom mig och fokusera på nästa ritt.
 
 
FEI Lagtävlan - Roxelina

På framridningen
fick vi rätt många blickar, hur ofta är det man kommer på en nationell tävling med en fjording? Roxi var väldigt stark och ouppmärksam, dock pigg så det var positivt. 
 
På banan var hon exakt likadan som på framridningen. Att vara lydig och göra alla rörelser korrekt brukar vara hennes starka sida, men den här gången var hon springig och lyssnade inte för fem öre. 
 
Domare H: 56,28% C: 58,46% M: 47,94%. Resultatet blev 54,23%. Min första tanke var att domare M inte har sett en fjording förut eftersom hon skrev "för korta rörelser", men asså wtf.. hennes rörelse kan inte bli större. Hon var nog lite bitter. Haha men det var Roxis nationella debut och jag var nöjd ändå, jag var där bara för att ha roligt.
 
En rolig grej var att en av domarna till kategori D ställde sig upp från sitt bås och fotade oss, haha ^.^
 
FEI individuella Mästerskap - Brave Heart
 
Framridningen till den här klassen blev mycket bättre! Ibörjan var det väldigt lite hästar så han och jag kunde slappna av. Jag försökte hela tiden sträva efter den där känslan när allt bara känns perfekt, red alla vanliga övningar som jag brukar göra på träning, speciellt speedcontrol. Han blev faktiskt jätte fin!
 
På banan var han lika fin, avslappnad och lydig. Vågade inte sätta värsta trycket i honom eftersom jag visste att det fanns risk att han så skulle bli springig och spänd. Vi fixade alla enkla byten dock var de lite hastiga, sista travökningen var super och ökade skritten var bra! 
 
Domare H: 64,63% C: 68,29% M: 69,87%. Resultatet blev 67, 602% och vi kom 3:a. Både domare C och M dömde mig till 2:a i klassen, men domare H drog ner väldigt mycket. Jag var i alla fall jätte nöjd över vår prestation med tanke på hur han var i första klassen. Det var nog en av våra bästa starter!
 
 
 
FEI individuella Mästerskap - Roxelina
 
På framridningen var hon exakt likadan som första klassen, lika stark och ouppmärksam. Hon hade fullt upp med att gnägga till Braven också.. suck. Försökte få henne med lösgjord genom sidvärtsrörelser och övergångar men nej det gick inte. 
 
På banan blev hon mer hemsk, olydig och svarade inte så bra framåt. Vi failade skittpiruetten, serpentinerna i förvänd galopp med byte i mitten, enkla bytena m.m. Jag kan ju säga att jag inte var så glad när jag kom ut.
 
Domare H: 55,97% C: 54,63% M: 56,58%. Resultatet blev 55,73%. Den här klassen var domarna lika i sin dömning, så det var jag glad över. Efter ritten var jag inte så nöjd, men det var bara att le och gå vidare. Roxelina är nog den första fjordingen som gått nationellt i ponnydressyr? Vi kvalde till nationellt många gånger med marginal, och det är STORT.
 

Kommentarer
Postat av: Nike

Vad tråkigt att det inte gick som väntat med Roxi, men skönt iaf att du och Braven kom igång igen i andra klassen. Bara att lära sig av misstagen, ta nya tag och fokusera framåt :) Lycka till i Mantorp!

2013-05-10 @ 01:05:44
Postat av: Evelina

Tycker det är helhäftigt att du tar ut din fina fjording på nationell tävling! Heja er :D

2013-05-11 @ 09:14:48
URL: http://dressyrwelsh.blogg.se
Postat av: Anonym

Sadeln på Rox ligger extremt långt fram. Kanske passar den inte längre? Om du kikar på bilderna ligger den på bogbladet och gnager.

2013-05-12 @ 21:23:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0