Patrik Kittel Clinic

I måndags kväll var jag på Patrik Kittels clinic. Den var jätte inspirerande och verkligen värd att kolla på.  Dock kan jag väl säga att jag förväntade mig lite mer.. Men han är en förebild för mig och han verkade vara en underbar person. En annan rolig grej är att han känner Hans Westergren, han hade sina hästar hos Hans när han var liten så de känner varandra bra. Hans Westergren är min hopptränare och han är pappa till Pontus och Markus Westergren. Pontus kanske ni känner igen?

 

Först kom två unghästar in i ridhuset. De var otroligt spända, rädda men ändå väldigt nyfikna på omgivningen. Patrik pratade mycket om att man ska kunna rida hästar med helt långa tyglar och hästen ska kunna balansera sig själv och att ryttarens balans inte ska ligga i tyglarna utan i sätet.

 

Sedan kom två ekipage på Msv nivå in i ridhuset. En av hästarna blev jag helt förälskad i, en mörkbrun häst med bläs, dö snygg! Den här gången fick vi se lite svårare rörelser, han gav mycket tips om att rida på räta linjer och innanför spåret. Att rida på spåret sa han var den typiska ”ridskolevanan”. I böcker om ridning så står det att man alltid ska ha mer kontakt med yttertygeln än med innertygeln, vilket han inte alls tyckte stämde. Han tyckte att man skulle ha ett jämnt sug på båda tyglarna.  Han upprepade även att ryttaren var den som skulle bestämma tempot, inte hästen.

 

Därefter kom Turbo in, en Nordsvensk. Jag har gillat Facebook sidan ”Turbo till Globen” så jag visste att den skulle vara där och jag hade verkligen föreställt mig den skulle vara helt amazing. Nu kommer ni säkert bli jätte upprörda men men.. Jag har sett många helt otroliga fjordingar i mina dar och blev därför inte så imponerad. Men den var fin, urgullig och publiken älskade den! Men som Patrik sa i början av clinicen ”Alla kan rida Grand Prix”, finns viljan där så har man redan kommit halvvägs.

 

I slutet red Patrik även en häst som han aldrig suttit på innan. Ibörjan var den jätte spänd men den började till slut slappna av och han gjorde byten, öppna, sluta, piaff och piruetter.

 
 
 

Kommentarer
Postat av: Michaela

Vill försvara Turbo och Hanna lite där. Vet inte om du läser hennes blogg?

Iaf så skriver hon där precis vad som hände. Hon tvingades rida på ett sätt som varken hon eller hästen är van vid och det vet man ju att det blir lätt kaos då. Kika in på hennes blogg så kanske du ändrar uppfattning lite iaf :)

http://blogg.hannashastservice.se/#home

2013-03-08 @ 17:46:30
Postat av: johanna

han måste varit SÅÅÅ lång på Lillebror, eller Panchino heter han egentligen, hästen han red på slutet :) Min mamma har tränat mycket för Fia som äger honom!

2013-03-21 @ 18:01:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0