Märkeshysterin

Både "modevärlden" och "hästvärlden" har blivit så fixerade vid märkesprylar. Som hästmänniska har jag köpt mycket märkesgrejer från Eskadron, Pikeur, Kingsland, Schockemöhle, Equiline och HV Polo. Men kläder som jag bär i skolan, i vardagen, så har jag ALDRIG köpt en enda märkespryl. Bloggvärlden är nog en stor orsak till varför allt fler köper märkesprylar, stora bloggar hissar och dissar, berättar vad som är snyggt och vad som räknas som skräp i princip. 
 
Kan orsaken till att jag inte köper märkeskläder till mig själv vara för att jag inte läser några modebloggar? Och att jag bara köper rid- hästmärkesprylar för att jag endast läser hästbloggar?
 
 
Jag köper alltid kläder som är i min smak, det är genom sin stil man kan uttrycka sig. I det läget spelar det ingen roll var klädesplaget kommer ifrån. Dock när det gäller ridkläder så kollar jag alltid efter märken, det är som mitt undermedvetna tycker att de är bättre kvalitét och snyggare. Desamma gäller prylar som jag köper till min häst! Innan jag började läsa bloggar hade jag noll koll på märken och köpte allt jag tyckte var snyggt men den här "Bloggvärlden" har gjort mig så fixerad vid märkesprylar. Hela bloggvärlden har blivit det!
 
När jag är på tävlingar så har ju de flesta märkesgrejer, och då får man en känsla av att man inte heller kan komma till tävlingar utan att ha några. Har inte ni också känt den känslan? Själv tror jag att det kan vara en till anledning varför jag började ha märkesprylar. Eller är det bara så att alla märkessaker är snyggare?
 
Om ett klädesplagg/hästgrej inte är märkes betyder det inte att det är dålig kvalité eller att det inte är snyggt. Alla har olika smak och har rätt att få bära något utan att bli dömd att det man bär är skit fult. Jag kommer iaf skärpa till mig inom det här området! Jag ska köpa hästgrejer/ridkläder som när jag köper vanliga kläder, gå efter min egna stil oberoende på märket.
 
Hästen bryr sig inte om vad den har på sig, det borde inte ryttaren heller. På tävling är det harmonin och samarbetet mellan häst och ryttare som ska visas upp och inte alla dessa prylar vi har. Men det är klart man vill ha en stilren outfit på tävling ändå.. men låt inte självförtroendet sitta i det du har på dig.
 

Kommentarer
Postat av: Erika Andersson

"låt inte självförtroendet sitta i det du har på dig."- Klokt sagt tjejen!

Jag kommer förmodligen till täby och kollar/fotar när du ska tävla! :D
Vi ses!
Puss och kram <3

2013-01-19 @ 15:29:20
URL: http://eadressyr.blogg.se
Postat av: Mimmi

Fy fan vad bra skrivet! :) det där är så sjukt sant, jag kanske är själv om det men när jag går i hästaffärer och ska köpa t.ex en ny jacka, så ser man en sjukt snygg jacka, går närmare, ser att det är jacson. Inte för att det är sämre på något sätt, men då berättar mitt undermedvetna (nu när jag vet märket) att "aha, det var visst inte så snyggt"! Det lixom äcklar mig på något sätt.. Men sen hjälper det ju inte att ens vänner säger "men Gud!! Man kan ju inte handla på hööks" haha! Du är grym! Hoppas du vet det, vicci! :)

2013-01-21 @ 23:26:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0