Kyras clinic

Jag som trodde Adelindes clinic inte gick att slå men jag hade fel. Kyras clinic tog priset (dock fick jag rida på Adelindes - once in a life time). När jag kom hem hade jag så inspirerad och hade så många nya tankar och idéer. Allt jag vill göra nu är att rida rida rida. Temat för dagen var samling och det är så underbart att se att alla ryttare och hästar tränar på exakt samma saker trots vilken nivå man rider på,  LC till Grand-Prix. All grund är så viktig och enligt Kyrkas koncept så menar hon att: kan du grunden är det inte problematiskt att rida de allra svåraste rörelserna.
 
Under hela clinicen så pratade hon mycket om ryttarens sits. Hon visade tydligt hur man skulle sitta i en korrekt sits, vilket jag tyckte var väldigt intressant och bra för mig som har lite smått problem sitsen. Dock är det ett livstidsverk att få en bra sits som man slutar aldrig jobba med men man ska alltid sträva efter idealsitsen. Kyra sa att hur man sitter på hästen kan jämföras med hur man studsar en studboll, med mer kraft vid nedslaget. Det kan kännas skumpigt men blir lätt när man sitter rätt och avspänt. Armbågarna ska var böjda och ligga mot sidorna, magen ska vara spänd, fotsulorna ska bara ha stöd av stigbyglarna och benen ska inte klämma mot hästen.
 
Vad är samling? Den frågan ställde Kyra till en ryttare. Samling för mig är högre bärighet. För att förstå vad samling är menar Kyra att man förstå hur hästen är byggd. Bakbenen är fästa vid ryggen via höftbenen. Framdelen sitter bara på plats tack vare muskler. När hästen trampar under sig bakbenen så blir framdelen lättare. 
 
Det var så roligt att se alla de olika ekipagen och hur hon arbetade med dem utifrån vilken nivå de var på. En gång tog de in en 4åring och en GP-häst och man såg solklar skilland på graden samling. Det är så otroligt egentligen att vi kan bygga upp strykan hos en häst så mycket att den kan göra helt fantastiska rörelser.
 
Jag visste inte så mycket om Kyra innan clinicen men nu efteråt kan jag definitivt säga att jag ska sätta hennes ord på minnet och ha henne som förebild. Hon bjuder på sig själv, förklarar genom metaforer och är sjävklart en fenomenal ryttare.
 
 
 
Jag har så mycket information att ta in och bearbeta. Så jag kanske skriver skriver en uppföljare till detta inlägg.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0