Birgitta träning 31/11

Birgittta Kejllin träningen igår finns det bara ett ord för - Wow. Vilken ponny jag har! Direkt när jag kom in i ridhuset så säger Birgitta att han har blivit jätte fint musklad och att det syns en positiv skillnad i ridningen också. Blev jätte glad när hon sa det eftersom jag har känt en förändring hos honom de senaste veckorna. Han har blivit skit rolig att rida VARJE DAG, det är verkligen dagens höjdpunkt att få sitta på hans rygg.
 
Vi började i trav och jag skulle göra öppna - förvänd sluta - öppna på trekvartslinjen. Det var viktigt att han gick på tre spår och var stadig i kroppen när jag ställde över honom. Det gick super så vi gick vidare till en annan övning, vilket var att jag skulle rida några steg öppna och sedan vända över på en diagonal och göra en travökning. Han har svårt för ökningar (blir lätt springig) så det här var för att skaffa en signal till honom att det är dags att öka. Ibörjan var det lite kaos men när han förstod vad det var jag var ute efter så fick vi till några riktigt fina ökningar, jag kunde bara sitta där, hålla om och njuta av färden. I slutet gjorde jag några skänkelvikningar och serpentinbågar i galopp. Jag måste få en stadigare ytterhand i vänster varv för jag vill gärna låta tygeln glappa. När jag har en stadig hand så får han ett mycket bättre svung och allt blir lättare. 
 
Birgitta tycker det är dags för mig att sätta lite mer krav på honom att han verkligen tar ut steget och blir lite "flashig", för han har bra kvalitéer i alla gångarter. Jag har tränat upp hans styrka så det känns som allt är lätt för honom men det är just denna pusselbit som fattas för att få de höga poängen. 
 
Jag älskar att komma till de här träningarna, för det första är det väl arrangerat, Birgitta är grym och alla på anläggningen är förtjusta i Braven. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0