Adelinde´s Clinic

Efter en dag på Adelinde Cornelissen´s clinic är jag fullproppad med inspiration. Jag hade ingenting att oroa mig för överhuvudtaget, Braven var lugn som en filbunke och Adelindes engelska var väldigt lätt att förstå.
 
Vid 14.30 fick vi gå in i det stora ridhuset, där över 700personer befann sig. Jag var beredd på att han skulle bli stressad, spänd och göra något av hans vanliga ryck (luftsprång, bocka m.m.). Men konstigt nog så reagerade han knappt och var nästan lite seg, gissa om jag blev förvånad. Det började med att alla ryttarna och hästarna blev presenterade och fick säga vad vi hade för mål med hästen för dagen och vad vi ville ha hjälp med. 
 
Jag fick träna mycket på "speedcontrol" vilket jag är van vid att göra, för Mads kör det på varje träning med mig. Det betyder att man hästen hela tiden ska lyssna på hjälperna, fram och tillbaka, öka och samla. Min sits var inte den bästa för dagen.. satt som en hösäck och fick lite "ankstjärt". Vi tränade på att jag skulle luta mig tillbaka och sätta mig på bakbenen, så att jag får en uppförsbacke känsla. Det hjälpte mig väldigt mycket i speecontrol och enkla bytena. När jag skulle göra öppna och sluta så svarade han verkligen inte fram för skänkeln, så jag fick säga till honom några gånger innan han gjorde dem någolunda bra. 
 
Adelinde tyckte Braven var en jätte fin ponny och att jag red bra, vilket var roligt att höra! Det var inte vårt bästa ridpass men jag är nöjd över Bravens prestation. Jag tyckte dock att jag själv kunde ha ridit bättre och koncentrerat mig på min sits mer. 
 
Adelinde Cornelissen är verkligen en inspirationskälla och förebild. Inte nog med att hon är en otroligt duktig ryttare, så har hon en fin personlighet och vågar bjuda på sig själv. För att kortfatta clinicen så var de dessa saker hon gick igenom: Pausa när hästen har tänkt eller gör något rätt, Tänk framåt  - ha mer häst framför än bakom dig, Speedcontrol, Behåll fokus - hästen blir lugn och börjar koncentrera sig på bara dig, Gör mycket övergångar som får igång bakbenen, Det är viktigt att träna annat än ridning - det kan göra underverk.
 
Är med på bild i en artikel på Svenska Ridsportförbundets hemsida.
 
 

Kommentarer
Postat av: Linn Ingvarsson

Fina ni är!

2013-04-07 @ 13:44:04
URL: http://dressyrmupparna.se
Postat av: Mikxki

Ni var jätteduktiga :)

2013-04-08 @ 14:47:54
URL: http://mikxki.blogg.se
Postat av: Fanny

Så härliga bilder, så himla synd att jag missade clinicen!

2013-04-10 @ 09:52:24
URL: http://merlinsdagbok.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0