Kroppen, vikten och självbild

Det finns många tjejer som jag känner som kämpar med sin vikt, de stävar efter perfektion. Men vad är egentligen perfektion? Är det en tjej som har pinnsmala kropp eller en tjej med kurvor? Vissa skulle ge allt för att få lite kött på sina ben och vissa skulle göra vad som helst för att få den där smala kroppen. Vad har hänt med samhället egentligen? 
 
Det finns dagar man kollar sig i spegeln och tänker OM jag hade det här och OM jag inte hade det här. Du är inte ensam om att tänka så. Vi alla dömer oss själva för hårt och vill ha de saker man inte har och känner misslyckande pga det. Men ingen är perfekt och vi borde känna oss stolta för det och vore det inte tråkigt om alla liknade varandra?
 
Du som läser det hära just nu är fantastisk vacker. Kort, lång, tjock,smal, bred, mörk, ljus osv. Det spelar ingen roll för du är vacker precis som du är. Du är unik och bra. Ställ dig i spegeln och le för tusan. Le för att det du ser har ingen annan, var stolt. Säg "Jag är vacker" och MENA det. Våga inte ens tänka nå negativt när du står där. För det du ser är positivt, det är du och DU ÄR VACKER.
 
Sen kan jag ge ett tips åt er alla, det är bra för kroppen att röra sig och att äta nyttigt. Gör kroppen en tjänst bahandla kroppen som den förtjänar att bli behandlad. Respektera din kropp. Vissa människor vet inte vad ordet hälsa innebär och kan inte skilja mellan diet och kost, eller förstår att träning kan vara ett intresse, en kärlek eller livstil - inte ett tvång, ett plågsamt måste "för att bli smal". 
 
Jag själv har under en lång tid inte varit nöjd med min kropp och velat gå ner i vikt. Nu strävar jag efter att få en vältränad kropp istället för gå ner i vikt. Jag äter nyttigt och ganska mycket, jag rider, jag springer/går och styrketränar. Jag mår mycket bättre än förut, jag är mycket piggare och orkar mer. Idag kan jag ställa mig framför spegeln och vara nöjd över min kropp, det kunde jag inte förut. 
 

Kommentarer
Postat av: Ina Ögren

Jättebra inlägg! :D

2012-09-30 @ 00:23:50
URL: http://inaogren.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0